Vente-Exclusive is gisteren verkozen tot beste webwinkel van België. Dat gebeurde in het kader van de uitreiking van de BeCommerce Awards in Brussel. De zal BeCommerce vertegenwoordigen tijdens de Europese E-Commerce Awards, binnen minder dan twee weken in Barcelona.
De 11e uitreiking van de BeCommerce Awards vond plaats in aanwezigheid van meer dan 300 professionals uit de sector en van Alexander De Croo, minister voor de Digitale Agenda. Liefst 135 webwinkels hadden zich dit jaar ingeschreven.
Er werden in totaal 21 prijzen uitgereikt. Zeven winnaars werden geselecteerd door een professionele jury, voorgezeten door internetondernemer Dirk Jan de Bruin. De andere winnaars werden verkozen door de consumenten. De BeCommerce Overall Award, de prijs voor de beste webshop in alle categorieën, ging voor de tweede keer naar Vente-Exclusive.com omwille van de bekendheid bij het grote publiek en de uitzonderlijk resultaten van het voorbije jaar. De webwinkel won de award een eerste keer in 2014.
Vente-exclusive.com
Vente-exclusive.com is een is een ‘besloten webwinkel’ waar enkel geregistreerde leden vooral mode- of lifestyle-artikelen kunnen kopen met een korting van gemiddeld 50%. De webshop is in België marktleider en was in 2015 goed voor ca. 130 miljoen euro omzet (90 miljoen in 2014).
De webshop – waarin de Franse koopjessite vente-privée.com sinds september j.l. een meerderheidsbelang heeft - won eind vorig jaar al de ‘E-commerce Supply Chain Award’ van de Vereniging voor Inkoop en Logistiek (VIB) en PICS Belgium, samen met zijn fulfilment-partner Katoen Natie. In 2015 werden ruim 1,55 miljoen pakjes verstuurd.
Juryprijzen
De juryleden reikten dit jaar de ‘Start-Up’ Starter Award uit aan Livingdesign, een Belgische webshop met mooie en betaalbare designmeubelen. Deze prijs beloont de beste online start-up op de Belgische e-commerce markt.
Travelbird ontving de Mobile Award, de prijs voor de commerciële website met de beste mobiele interface.
Sellerie-Online werd beloond met de Cross Border Award, voor de beste ‘cross border’ winkel. De prijs voor de beste webshop die in de loop van de voorbije twee jaar opgestart werd, de Starters Award, ging naar de online apotheek Viata, en de Omni-channel Award ging naar Decathlon. Ten slotte won ook Sodastream de Green Award, de prijs voor de webshop die het best het milieu respecteert.
Publieksprijzen
Zo’n 35.000 consumenten hebben hen stem uitgebracht voor hun favoriete online winkel, in dertien verschillende categorieën. De publieksprijzen van 2016 gingen naar:
- Auto & Toebehoren: Datona
- Voeding: Wijnvoordeel.be
- Elektronica: 123inkt.be
- Huis, Tuin & Dier: Smartphoto
- Kleding & Toebehoren: Maison Lab
- Multimedia: ReplaceDirect
- Ontspanning & Vrije tijd: Outspot
- Reizen: Weekendesk
- Financiële producten: Belfius
- Telecom: Proximus
- Schoonheid & Gezondheid: Rosette la Vedette
- Online tickets: Nationale Loterij
- Schoenen: Sarenza
Erkenning
“De BeCommerce Awards zijn vooral een erkenning van de bedrijven die uitblinken in hun online verkoopactiviteiten. Het is belangrijk dat we de Belgische e-commerce blijven ondersteunen, door de actiefste, creatiefste, meest vernieuwende, eerlijkste en meest geapprecieerde webshops te belonen. De dynamiek van de onlinehandel in België, die zowel terug te vinden is in het ruime aanbod van producten en diensten, als in de ontwikkeling van nieuwe elektronische betaaloplossingen, bewijst dat het beste nog moet komen,” zei Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce naar aanleiding van de uitreiking van de awards.