Schrobben, boenen en poetsen geblazen: het is opnieuw tijd voor de lenteschoonmaak. Het goede nieuws: de verkoop van schoonmaak- en hygiënische producten doet het beter dan ooit.

Hygiëne is het voorbije jaar een absolute topprioriteit geworden. We bezoeken geen winkel meer zonder een handgel te gebruiken, maar ook thuis houden we alles netjes en schoon. Logisch: zelden waren gezondheid en hygiëne zo nadrukkelijk aan elkaar gelinkt. De cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen liegen er dan ook niet om: de verkoopvolumes van schoonmaakproducten stegen het afgelopen jaar met 25%, die van ontsmettingsmiddelen en ontstoppers met 20% en die van schoonmaakspullen met 21,5%. Producenten van schoonmaakmiddelen en alles wat met schoonmaak en hygiëne te maken heeft, hebben een uitstekend jaar achter de rug. Volgens Louis D'Aoust, marketing director home care France, Belgium & the Netherlands bij Procter & Gamble - bekend van onder meer Dreft en Mr. Proper - zal hygiëne in de toekomst belangrijk blijven en zal de markt een blijvende groei kennen. “De algemene vraag naar hygiëne zal blijven bestaan. Na een jaar pandemie hebben zich nieuwe gewoontes op vlak van hygiëne gevormd die niet verdwijnen. De helft van de Europese consumenten zijn heel bezorgd over ziektekiemen sinds de crisis. Tegelijk zijn ze zich meer bewust geworden van de positieve impact die hygiëne heeft op hun gevoel van welzijn. Ze kijken verder dan functionele voordelen. Op die manier spelen producten die draaien rond ‘air care’ een belangrijke rol. Vorig jaar veranderden we de naam van Ambi Pur naar Febreze, wat onze marktpenetratie met 9% deed stijgen. Mensen willen luchtkwaliteit, maar ook luchtverfrissers die slechte geuren wegwerken, zodat ze niet geabsorbeerd kunnen worden in de kamer.”