iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De laatste tijd moet de verpakkingssector heel wat stormen doorstaan. Eerst was er de coronapandemie, die het nut van de sector aantoonde toen de boomende e-commerce meer verpakkingsmateriaal nodig had. Vandaag zorgen de stijgende grondstof- en energieprijzen voor zwaar weer in sommige segmenten. Meer algemeen laat ook de enorme uitdaging om te verduurzamen zich steeds sterker voelen. De verpakkingswereld ondergaat een kleine revolutie, als gevolg van de druk op de prijzen en de bevoorrading, een strengere regelgeving, de perceptie van de consumenten en de wens van de fabrikanten om het juiste te doen.
Het begon allemaal met de gezondheidscrisis, de lockdowns, de gevolgen voor de productie in de fabrieken en de vertraging van de internationale scheepvaart. De wereldwijde coronapandemie zorgde voor een schok, maar leidde ook tot verandering in de consumptiegewoonten. Hoewel packaging vaak veel kritiek krijgt, leerden bezorgde consumenten in hun streven naar hygiëne ook de voordelen ervan kennen. Sommigen gaven zelfs de voorkeur aan voorverpakte producten onder folie in plaats van verse producten in bulk. Bovendien kende de elektronische handel een enorme boost door COVID-19 en daardoor groeide uiteraard ook de vraag naar verpakkingsmateriaal om al die individuele pakjes te verzenden. Golfkarton, een materiaal dat vroeger ogenschijnlijk gemakkelijk te verkrijgen was, werd plotseling een meer kostbare en duurdere grondstof. Voortaan is een goede planning noodzakelijk: de levertijden voor karton worden nu eerder in maanden dan in weken uitgedrukt.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?