- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
#2 Door de coronamaatregelen ging het thuisverbruik van verse voeding de hoogte in ten koste van consumpties buitenshuis. Vorig jaar werd 9% meer verse voeding voor thuisverbruik aangekocht dan het jaar voordien, meldt VLAM. Ontdek een overzicht van de verschillende categorieën in onze mini-serie. Nu is het de beurt aan groenten en fruit.
De groente- en fruitbestedingen stegen in 2020 met 15% (verse groenten +17% en vers fruit +13%). De verse groenten waren gemiddeld 5% duurder en de aankopen stegen met 11% in volume per capita. Binnen de top tien deden prei (+21% in volume) en wortelen (+16%) het beter dan gemiddeld. Onze nationale trots witloof groeide van 2,8 naar 3 kg per capita en de bestedingen groeiden zelfs met 30%. Opvallend: witloof was meer in trek in de lente. De nummer één in de groentekorf blijft de tomaat, op de voet gevolgd door de wortel. In 2020 kocht de Belg gemiddeld 40 kg verse groenten, goed voor een besteding van 115 euro per capita.
De aankopen van vers fruit stegen niet zo sterk als verse groenten (+4% in volume per capita). De gemiddelde fruitprijs lag wel 9% hoger dan het jaar voordien. De banaan blijft in de fruitkorf op nummer één. De appel op nummer twee steeg bovengemiddeld met 6%. Jonagold blijft een stevige marktleider met 38% van de markt, maar het waren vooral Jonagored en de nieuwere appelrassen die terrein wonnen ten nadele van Pink Lady. Opvallende stijgers in de fruit top 10 waren aardbeien (+13%) en citroenen (+10%). Aardbeien kenden een uitstekend seizoen en konden in bestedingen een groei van maar liefst 39% noteren. Blauwe bosbessen en frambozen blijven het goed doen maar boomen niet meer. De perenverkoop deed het op alle vlakken beter (+6% in volume en +21% in besteding). In 2020 kocht de Belg gemiddeld 45 kg vers fruit voor 135 euro.
Qua distributie was er weinig beweging op de groente- en fruitmarkt. DIS 1 blijft met 46% marktaandeel een stevige marktleider, gevolgd door hard discount met 25% die in crisistijden fors weet te groeien. Op de derde plaats staat de buurtsupermarkt met 15% marktaandeel. De openbare markt had het moeilijk omdat markten vorig jaar tijdelijk moesten sluiten door de coronamaatregelen.
Dit artikel komt uit de april editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?