#4 Door de coronamaatregelen ging het thuisverbruik van verse voeding de hoogte in ten koste van consumpties buitenshuis. Vorig jaar werd 9% meer verse voeding voor thuisverbruik aangekocht dan het jaar voordien, meldt VLAM. Ontdek een overzicht van de verschillende categorieën in onze mini-serie. Nu is het de beurt aan vlees.

COVID-19 had ook een grote, positieve impact op de thuisverbruikcijfers van de categorieën vlees, gevogelte en wild. In 2020 noteerde VLAM een stijging van 13% in volume en 17% in besteding. Vleesvervangers groeiden procentueel iets sterker (+18% in volume), maar blijven nog erg beperkt in volume. Binnen de totale markt van vlees-vis-vleesvervangers neemt rood vlees 54% van het volume in, gevolgd door gevogelte en wild met 31%, vis, week- en schaaldieren met 14% en vegetarische vleesvervangers met 1%. Binnen deze korf stijgt het aandeel van gevogelte en wild jaarlijks. 

Vers rood vlees

Voor vers vlees (exclusief gevogelte, wild en diepvries) kwamen we in 2020 uit op een thuisverbruik van 18,3 kg per capita, wat 12% hoger is dan de 16,3 kg in 2019. Door een hogere gemiddelde prijs (+5%) steeg de besteding met 18%. 97% van de Belgische gezinnen kocht in 2020 minstens één keer vlees (status quo). Ze deden dit gemiddeld 40 keer per jaar, wat een stijging is na een jarenlange daling. Binnen de vleessoorten deden de vleesmengelingen het in verhouding het best met een volumestijging van 16% tot 6,8 kg per capita. Voor rundvlees ging het om een groei van 12% tot 4,7 kg per capita en voor varkensvlees om een groei van 11% tot 5,6 kg per capita. Het thuisverbruik van kalfsvlees bleef status quo op 0,6 kg per capita. Hard discount wist in 2020 zijn volumeaandeel binnen het vleesverbruik te verhogen tot 19%, ten koste van DIS 1 en de buurtsupermarkten. Na een dalende trend van de voorbije jaren bleef het volumeaandeel van de slagers in 2020 status quo op 19%.

Gevogelte, konijn en wild

Het thuisverbruik van kip steeg van 7,9 kg per capita in 2019 naar 9,1 kg in 2020 (+16%). In besteding gaat het om een stijging van 17%. Liefst 95% van de Belgische gezinnen koopt op jaarbasis kip (stijgend). Ze doen dit gemiddeld 20 keer per jaar, wat een toename betekent na een eerder dalende trend de voorgaande jaren. Vooral verse kippenstukken winnen volumeaandeel ten koste van braadkip en kip in diepvries, en maken nu 78% van het volume uit. Binnen de aankoopkanalen wint vooral hard discount aandeel. De buurtsupermarkten deden het de voorgaande jaren goed, maar kenden in verhouding tot de andere kanalen een minder 2020. Voor de slager geldt het omgekeerde. 

Het thuisverbruik van konijn steeg van 0,19 kg per capita in 2019 naar 0,21 kg per capita (+10%). 17% van de Belgische gezinnen kocht in 2020 minstens één keer konijn, met een groot verschil qua leeftijd: 6% van <40-jarigen versus 26% van >64-jarigen. DIS 1 blijft het belangrijkste aankoopkanaal, maar verliest jaarlijks marktaandeel ten voordele van hard discount en buurtsupermarkten.

Brood

Hebt u het vorige artikel uit onze mini-serie gemist? 

Klik hier!
Brood

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de april editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine