#4 Vlam onderzocht, met behulp van data van GfK, tussen juli 2018 en juni 2019 de consumptiegewoontes van de Belgen rond verse voeding. In de komende weken geven wij een overzicht van de belangrijkste feiten per categorie. Deze week is het de beurt aan de categorie vlees. Wat blijkt? Belgen blijven nog steeds fervente vleeseters maar matigen wel hun verbruik.
De vleesaankopen per capita krompen verder, maar minder sterk dan voordien. De Belg is en blijft een vleeseter maar hij matigt zijn verbruik.
In de periode juli 2018 tot juni 2019 kocht de Belg gemiddeld iets meer dan 26 kg vlees, gevogelte en wild, samen goed voor een jaarbesteding van 239 euro per capita. 98,6% van de gezinnen kocht vorig jaar vlees, gevogelte of wild en deed dat gemiddeld 49 keer, wat één keer minder is dan de periode voordien en 12 keer minder dan tien jaar geleden.
Binnen de korf van vlees, vis en gevogelte stabiliseert het aandeel van vlees op 54% en dat van gevogelte op 30%. Vis-, week- en schaaldieren daalden van 15 naar 14% volumeaandeel. Het aandeel van de vleesvervangers blijft beperkt tot 1%.
Vers rood vlees
Ook in de eerste helft van 2019 daalt het thuisverbruik van vlees, maar sinds 2018 is de daling minder sterk. Bovendien kenden ook gevogelte, vis en vleesvervangers een lichte daling waardoor het aandeel van vlees tegenover zijn directe ‘concurrenten’ sinds 2018 status quo blijft. Voor vers vlees kwamen we in de periode juli 2018 tot juni 2019 uit op een thuisverbruik van 16,4 kg per capita (-2%). Specifiek voor varkensvlees en rundvlees noteren we een stabilisatie. Het thuisverbruik van vleesmengelingen blijft daarentegen dalen en ook kalfsvlees blijft in een dalende trend zitten. Qua aankoopkanalen stijgen hard discount en de buurtsupermarkt verder door ten koste van Dis 1. De slagers houden de laatste jaren stand rond 20% volumeaandeel.
Gevogelte, konijn en wild
Het thuisverbruik van kip kent een licht dalende trend (-1%). De Belg kocht in de periode juli 2018 tot juni 2019 gemiddeld 7,8 kg kip. Het aandeel van verse kip in stukken steeg verder ten nadele van braadkip en diepvrieskip, en bedraagt ondertussen al 77% van het volume. Het aandeel van bio daalde, na een goed 2018, tot 1,6% marktaandeel. Bij de distributiekanalen wonnen de buurtsupermarkten aandeel ten koste van hard discount. Dis 1 blijft het belangrijkste aankoopkanaal, gevolgd door hard discount, de buurtsupermarkt en de slager.
Voor konijn zet de daling in het thuisverbruik zich verder tot een verbruik van 0,21 kg per capita en dit zowel door een dalende aankoopfrequentie als door een dalend aantal kopende gezinnen. Slechts 16% van de Belgische gezinnen koopt konijn. Dis 1 blijft het belangrijkste aankoopkanaal, maar verliest marktaandeel.
Brood
Bent u benieuwd naar de consumptiegewoontes van de Belgen? Lees dan snel het vorige deel van onze reeks!