- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
#3 Vlam onderzocht, met behulp van data van GfK, tussen juli 2018 en juni 2019 de consumptiegewoontes van de Belgen rond verse voeding. In de komende weken geven wij een overzicht van de belangrijkste feiten per categorie. Deze week is het de beurt aan brood, dat nog steeds het vaakst gegeten wordt door Vlamingen.
De broodaankopen daalden de voorbije periode met 1% tot 29 broden per kop. Door de gestegen broodprijs bleven de bestedingen op peil. De Vlaming koopt meer brood (32 stuks) dan de Brusselaar (28 stuks) en de Waal (25 stuks). Het verlies situeert zich enkel in Vlaanderen. Walen en Brusselaars hielden hun broodverbruik op peil.
In deze dalende broodmarkt blijven de bakkers het moeilijk hebben als kanaal. Zowel het marktaandeel van de bakker als de aankoopfrequentie in dit kanaal gingen er verder op achteruit. Het aantal kopers bij de bakker bleef stabiel. De zelfstandige bakkers hebben nu nog 37% van de broodmarkt in handen. Winnaars in deze markt waren de voorbije periode Dis 1 en de buurtsupermarkt.
Bent u benieuwd naar de consumptiegewoontes van de Belgen? Lees dan snel het vorige deel van onze reeks!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?