iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
#7 Door de coronamaatregelen ging het thuisverbruik van verse voeding de hoogte in ten koste van consumpties buitenshuis. Vorig jaar werd 9% meer verse voeding voor thuisverbruik aangekocht dan het jaar voordien, meldt VLAM. Ontdek een overzicht van de verschillende categorieën in onze mini-serie. Nu is het de beurt aan zuivel.
Ook specifiek voor de zuivelcategorie noteerde VLAM in 2020 een aanzienlijke stijging in het thuisverbruik: +10% in volume en +12% in besteding. De besteding aan zuivel kwam hierdoor in 2020 uit op 3,1 miljard euro. Binnen zuivel waren room, kaas en ijs de sterkste groeiers. In tegenstelling tot de totale versmarkt won DIS 1 bij zuivel wel volumeaandeel en dit ten koste van de buurtsupermarkt.
Het thuisverbruik van kaas steeg in 2020 met 12% tot 12,9 kg per capita. Binnen kaas wonnen vooral de zachte kazen volumeaandeel. Het thuisverbruik van Belgische kaas steeg met 7% tot 1,6 kg per capita, goed voor een volumeaandeel van 14,8% en een omzetaandeel van 19,6%. Belgische kazen hebben vooral een hoog marktaandeel binnen de halfharde kazen en bij buurtsupermarkten en speciaalzaken. Binnen deze twee distributiekanalen steeg het aandeel van Belgische kazen nog verder, maar bij de twee grootste aankoopkanalen voor kaas (DIS 1 en hard discount) daalde het aandeel.
Het thuisverbruik van consumptiemelk steeg in 2020 met 10% tot 46,9 liter per capita. De stijging was sterker bij <50-jarigen dan bij 50-plussers. Binnen consumptiemelk deden de Belgische merken het goed in 2020, met een stijging in het volumeaandeel van 12,2% in 2019 naar 12,5% in 2020. Ook het volumeaandeel van bio steeg van 2,7% naar 3%. Binnen consumptiemelk deden witte melk, gearomatiseerde melk en gefermenteerde melkdrinks het vorig jaar goed met volumestijgingen van respectievelijk 10%, 8% en 11%. Karnemelk en drinkyoghurt kenden daarentegen een minder jaar (respectievelijk -4% en -2%). Naast consumptiemelk noteerden ook de melksubstituten een sterke stijging in het thuisverbruik in 2020: +15% in volume tot 4,9 liter per capita. Hierdoor steeg het volumeaandeel van melksubstituten ten opzichte van consumptiemelk van 9,1% naar 9,5% in 2020.
Dit artikel komt uit de april editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?