- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
#8 Vlam onderzocht, met behulp van data van GfK, tussen juli 2018 en juni 2019 de consumptiegewoontes van de Belgen rond verse voeding. In de komende weken geven wij een overzicht van de belangrijkste feiten per categorie. Deze week is het de beurt aan de vis, week- en schaaldieren, die aan populariteit verliezen.
De verkoop van verse vis daalde in de periode juli 2018 tot juni 2019 met 4% in volume. Verse week- en schaaldieren daalden zelfs met 7%. Enkel de vissalades en de verse visbereidingen kenden een groei. Door de hogere gemiddelde visprijzen stegen de visbestedingen wel met 1%.
De twee klassiekers, zalm en kabeljauw, zijn samen goed voor meer dan de helft van de verkoop van verse vis en dit aandeel lijkt nu te stabiliseren. In de categorie van de Noordzeevissen deden de rog, de hondshaai, de koolvis en de wijting het goed. De gepelde grijze garnalen daalden sterk in prijs van 40,43 naar 31,46 euro per kg en wisten opnieuw meer kopers aan te trekken. Het volume per capita steeg met 50%. De ongepelde grijzen garnalen verdubbelden zelfs in volume. De verse pladijs was 12% duurder en kende de voorbije periode een sterke terugval in verkoop. De tong deed het daarentegen weer iets beter.
Het aantal kopers en de aankoopfrequentie van verse vis, week- en schaaldieren blijft op peil. 86% van de Belgische gezinnen koopt deze verscategorie en ze doen dat zo’n 12 keer per jaar of met andere woorden ongeveer maandelijks.
In de periode juli 2018 tot juni 2019 kocht de Belg 8,42 kg vis, week- en schaaldieren (vers, diepgevroren en verwerkt - inclusief vissalade en visconserven) voor een waarde van 109,69 euro.
Dis 1 blijft met ruim 40% marktaandeel afgetekend marktleider in de viscategorie. Hard discount is het tweede belangrijkste kanaal en neemt een vierde van de verkoop van verse vis, week- en schaaldieren voor zijn rekening. De visspeciaalzaak blijft de laatste jaren stabiel rond de 10% marktaandeel. De buurtsupermarkt is, op lange termijn, de sterkste groeier en heeft nu een aandeel van 16%. In Vlaanderen is de speciaalzaak en de openbare markt voor verse vis relatief belangrijker en is de hard discount, zoals de buurtsupermarkt, kleiner maar groeiend.
Bent u benieuwd naar de consumptiegewoontes van de Belgen? Lees dan snel het vorige deel van onze reeks!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?