iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Volgens NielsenIQ daalde het volume in de totale FMCG-categorie met 3,3% in 2022 tegenover 2021, terwijl de categorie van niet-alcoholische dranken een min of meer stabiele trend vertoonde. Maar de categorie staat duidelijk onder druk. Kunnen innovaties de categorie redden? En hoe zwaar grijpen nieuwe stappen naar meer duurzaamheid in op de categorie?
Het verbruik van niet-alcoholische dranken in volume? Van de NielsenIQ-cijfers (data tot 29 januari 2023) werden we alvast niet wild. Water trappelt ter plaatse (+0,2%; met een lichte achteruitgang voor bruisend en gearomatiseerd water), en softdrinks gingen er met 2% op achteruit. Bij de kleinere segmenten is er daarentegen een stevige groei voor energie- en sportdranken (+12,6%), maar siropen (-3,2%) en sappen (-3,8%) kennen al langer een neerwaartse trend. We kunnen het ook over de verkoop in waarde hebben, waar vooral plusjes terug te vinden zijn, maar we moeten er geen doekjes om winden: het is de inflatie die een deel van de vooruitgang in waarde voor zijn rekening nam. En aan de andere kant hielden consumenten zich in bepaalde categorieën in, om de gevolgen van de inflatie tegen te gaan: de zogenoemde koopkrachtcrisis deed her en der volumes krimpen of consumenten naar huismerken grijpen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?