Van 12 tot en met 15 februari kunnen liefhebbers van bio hun hart ophalen tijdens de nieuwste editie van Biofach en Vivaness, twee vakbeurzen voor alles wat met biovoeding en cosmetica te maken heeft. Gondola licht al een tipje van de sluier op en geeft u een overzicht van enkele zaken die u mag verwachten.

Het is zover: Biofach, de bekendste vakbeurs voor biovoeding, en Vivaness, de vakbeurs voor biocosmetica, openen van 12 tot en met 15 februari samen hun deuren in het Duitse Neurenberg. Bioliefhebbers kunnen er niet alleen de nieuwste trends en producten ontdekken, maar kunnen zich ook laten inspireren, netwerken of ideeën uitwisselen tijdens een van de congressen. Vorig jaar tekenden maar liefst 3.266 standhouders van 98 nationaliteiten en ruim 51.488 bezoekers afkomstig uit 144 landen present. En het ziet ernaar uit dat dat cijfer dit jaar enkel nog zal stijgen. De organisatie achter de biobeurs heeft immers besloten om de totale oppervlakte flink op te trekken. Vroeger vonden Biofach en Vivaness in dezelfde ruimte plaats, maar daar komt dit jaar verandering in. “Door de grote vraag van de standhouders naar meer ruimte hebben we besloten om dit jaar extra hallen te openen. Zo krijgt Vivaness voor het eerst een eigen hal, en krijgt Biofach ook twee extra zalen. Daarbij is er eentje specifiek voor Duitse standhouders en eentje voor internationale exhibitors. Dankzij de extra ruimte hebben we plaats voor 400 extra standhouders”, vertelt Danila Brunner, directeur van Biofach en Vivaness, trots.

‘Organic Delivers’

Dit jaar is het centrale thema van de beurs ‘organic delivers’. Daarbij wil de organisatie extra de nadruk leggen op de positieve effecten van biologische productie. “Bio zorgt voor de bescherming van ons water, het bevordert de bodemvruchtbaarheid en versterkt de biodiversiteit”, vervolgt Danilla Brunner. “Het zorgt ervoor dat we ons klimaat beschermen, is deel van een allesomvattende benadering en beschermt de fundamenten van het leven. Daarom is het belangrijk dat we hier de nodige aandacht aan besteden en mensen wijzen op de voordelen van bio.” 

Om tijdens de beurs de positieve impact van bio op de natuur extra in de kijker te zetten, wijdt de organisatie een speciale show aan één specifiek voordeel: waterbescherming. Tijdens de show “All about Water - is the basis of all life endangered?” worden er niet alleen presentaties en showcases gegeven, maar kunnen bezoekers ook deelnemen aan sessies rond het onderwerp. Tijdens deze speciale show worden de huidige uitdagingen en mogelijke oplossingen aangekaart. Zo zal het onder meer gaan over waterverspilling, de gemeenschappelijke inspanningen om water te beschermen of water als voedingsbron.

De organisatie van Biofach benadrukt trouwens dat de traditionele markt de laatste tijd steeds groener wordt. Het gedrag en waarden van consumenten is volop aan het veranderen en ze zijn steeds bewuster bezig met duurzaamheid. “We horen de laatste tijd steeds meer over de klimaatveranderingen. En ook de discussies over onder meer microplastics zorgen ervoor dat consumenten over de hele wereld meer aandacht hebben voor de producten die ze kopen”, aldus Biofach, die benadrukt dat transparantie binnen de biosector erg belangrijk is. “We moeten samenwerken om de manier waarop we eten te veranderen. Mensen uit de industrie en maatschappij zetten politici al onder druk, zoals we duidelijk zagen tijdens de klimaatmarsen. Wie had 10 jaar geleden gedacht dat pesticiden en bijen het hoofditem van het nieuws zou zijn? Mensen beseffen dat het niet zo kan blijven doorgaan en vragen dat er dingen veranderen, ook wat eten betreft. En dat zorgt voor extra druk op politie en de industrie.”

Denise Godinho, woordvoerster bij de internationale biofederatie Ifoam, sluit zich daarbij aan en stelt dat cruciaal is dat de hele sector samenwerkt om mensen bewust te maken van de voordelen van bio. “Het probleem is nu dat elk merk zich focust op zijn eigen verkoop en niet op het gemeenschappelijke doel om klanten meer aan te zetten om bio te kopen. Bovendien is er vaak te veel informatie, waardoor consumenten in de war raken. Daarom is het belangrijk om de handen in elkaar te slaan en samen transparante informatiecampagnes op te zetten waarbij de voordelen van bio duidelijk naar voren komen.”

Trends

Hoewel het voor de echte trends nog wachten is tot op het salon zelf, kunnen we al wel een tipje van de sluier lichten. “Vorig jaar tijdens de voorstelling van de nieuwe producten op de Novelty Stand van Biofach 2019 zagen we trends als veggie en vegan voeding opduiken, maar evengoed producten vol eiwitten, convenience en meer focus op duurzaamheid. Ook exotischere smaken als kurkuma of Kimchi, een groente uit Korea, waren erg populair. Enkele van die trends zullen ook dit jaar hun opwachting maken tijdens Biofach 2020”, vertelt Barbara Böck, woordvoerster van Biofach. Zeker thema's als zero-waste en duurzame verpakkingen zullen ook dit jaar erg in blijven. Daarnaast lijkt ook de trend van de natuurlijkere producten, zonder al te veel toevoegingen, in de lift te zitten, en dat zowel bij voeding als cosmetica. 

Daarnaast ziet Barbara Bock nog een belangrijke shift binnen de biowereld: “We zien dat bio niet alleen binnen de retail, maar ook binnen de catering en restaurantwereld steeds meer aan populariteit wint. Hoe zich dat concreet uit, kunnen bezoekers zelf ontdekken tijdens Biofach 2020.”

Best New Product Awards

Naast zich laten inspireren, netwerken of luisteren naar de conferenties, kunnen bezoekers ook zelf aan de slag. Zo kunnen ze op de beurs stemmen voor het meest interessante en innovatieve nieuwe product op de ’Novelty stand’. De winnende merken worden vervolgens beloond met de befaamde ‘Best New Product Awards’. 

Dit jaar hebben Biofach en Vivaness trouwens hun eigen ’Novelty stand’ en dus ook hun eigen awards. Bij Biofach zullen maar liefst 550 nieuwe producten worden voorgesteld aan het grote publiek, terwijl dat bij Vivaness voorlopig nog beperkt blijft tot 150 producten. Wij zijn alvast benieuwd wie die awards uiteindelijk in de wacht zal slepen…