- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Amerikaanse supermarktketen Whole Foods Market introduceert een slimme winkelkar in zijn vestigingen. Het gaat om de Dash Cart, een winkelwagen van moederbedrijf Amazon.
Is de slimme winkelkar de toekomst van de retail? Whole Foods denkt van wel: het introduceert de slimme winkelkar in een vestiging in Westford, in de buurt van Boston. Het is de bedoeling de Dash Cart – een innovatie van Amazon – daarna uit te rollen naar meer locaties. Amazon introduceerde de slimme winkelkar in september 2020 en gebruikt ze in zijn Amazon Fresh-supermarkten. Dankzij de Dash Cart moeten klanten niet meer langs kassa of zelfscan passeren. Producten die ze in de winkelkar leggen, worden automatisch gescand via sensoren en een camera. Bij het verlaten van de winkel wordt automatisch afgerekend via de creditcard. Klanten kunnen hun transacties via een ingebouwd beeldscherm volgen. Amazon werkt vandaag aan een nieuwe generatie van de Dash Carts, met ruimte voor meer tassen en het plaatsen van andere boodschappen. Bij ons lijkt er (voorlopig?) niet zoveel animo te zijn rond slimme winkelkarren. Jumbo deed in maart 2021 een beperkte test met winkelwagens die uitgerust waren met vier camera’s. Het experiment duurde een maand en vond plaats bij de Jumbo Foodmarkt in Veghel, waar het hoofdkwartier van de supermarkt gevestigd is, maar er kwam geen vervolg op het experiment. U vindt hier een video waarin de Dash Cart van Amazon gebruikt wordt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?