Een nauwkeurige inventaris en een optimaal beheer van de stock zijn voor elke retailer cruciaal, en moderne technologie kan daar een rol in spelen. Informaticabedrijf Zetes lanceert met ZetesAthena een cloudgebaseerde oplossing voor winkelbeheer in de retail.
De ‘cloud’ is een begrip dat online diensten aanduidt. Software, gegevens en andere IT-infrastructuur bevinden zich niet op een toestel zelf, maar zitten in de virtuele omgeving van de cloud. ZetesAthena maakt daar gebruik van voor het instore winkelbeheer binnen de retail. De toepassing verlicht het administratieve takenpakket en is bovendien goedkoper dan de klassieke IT-infrastructuren.
Met ZetesAthena kan een winkel zijn inventaris in real time opstellen en zo lege schappen en fouten vermijden. Het systeem biedt immers rechtstreeks accurate informatie over de beschikbaarheid in de voorraad en in de winkel. Ook retours van klanten kunnen efficiënter behandeld worden. Dit alles levert meer nauwkeurige gegevens op, en dat met minder papierwerk. Ook de IT-infrastructuur wordt zo overbodig.
Centraal beherenVia ZetesAthena kunnen retailers hun instore IT-activiteiten immers stroomlijnen en ze tegelijkertijd eenvoudig beheren via de centrale IT-afdeling. Zo biedt de cloud ketens de mogelijkheid om verschillende filialen te beheren zonder lokale IT-afdelingen, die meestal grote investeringen vragen. In technische termen kunnen apps centraal worden bewerkt en opgeslagen in de cloud, van waaruit ze direct naar de mobiele terminals van de medewerkers in de winkel kunnen verstuurd worden. Ook updates van applicaties en productinformatie gebeuren automatisch via de cloud. Daardoor verliezen winkelmedewerkers minder tijd met het invoeren van administratieve gegevens en kunnen ze dus meer tijd besteden aan de klanten, wat hun winkelervaring verbetert.
Op die manier is ZetesAthena kostenbesparend. Bovendien zijn er geen verborgen kosten volgens Zetes. “Geen investeringen in servers, databases, OS-licenties, medewerkers voor het onderhoud van de infrastructuur,databases en disaster recovery”, klinkt het.
Senior VP Sales & Marketing van Zetes Marcel Kars zegt dat de nieuwe ontwikkeling van zijn bedrijf alvast op veel belangstelling mag rekenen. “De unieke benadering van ZetesAthena heeft al de aandacht getrokken van grote Europese retailers. Deze oplossing helpt hen om het beheer van de winkelactiviteiten op hernieuwde wijze aan te pakken, met meer zichtbaarheid en efficiëntie. De oplossing is het antwoord op twee belangrijke doelstellingen: de kosten onder controle houden en de klanttevredenheid verhogen. We zijn er trots op dat we onze klanten met ZetesAthena volledige optimalisering van de toeleveringsketen kunnen aanbieden, met complete traceerbaarheid, van de verpakkingslijn tot in de winkel.”Bekijk hier een filmpje waarin de IT-toepassingen voor de hele supply chain van Zetes worden uitgelegd.