iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Na een verlies van 52 miljoen euro een jaar geleden draait Zalando in het eerste kwartaal van dit jaar break-even. De groei is te danken aan het feit dat het meer outletshoppers en verkooppartners wist te lokken.
De modemarkt beleeft moeilijke tijden, meldt Zalando, maar toch kon het bedrijf groeien. De online speler verkocht in het eerste kwartaal 2,8% meer-, de omzet steeg met 2,3% naar 2,3 miljard euro. Het aantal actieve klanten klom met 4,8% tot 51,2 miljoen, maar de grootste groei was te zien in het outletsegment. De outlethoek ‘Lounge by Zalando’ droeg bij tot een omzetstijging van 33% in het ‘offprice’-segment. Sinds januari is die Lounge ook vernieuwd. Een andere boost kwam er via de externe verkooppartnes. Merken en partners namen 39% van de verkoop voor hun rekening. Het doel van Zalando is dat dat cijfer op 50% komt. Het bedrijf zorgde er ook voor dat haar klanten hun winkelmand per bezoek voller maakten, waardoor de afhandelingskosten in verhouding lager waren. Daardoor daait het break-evedn (EBIT). Een jaar geleden keek het nog aan tegen een verlies van 52 miljoen euro. “Het eerste kwartaal heeft aangetoond hoe flexibel ons bedrijfsmodel is, waardoor we in een uitdagende context konden presteren”, aldus co-CEO Robert Gentz. "Zorgvuldig samengestelde productlanceringen met merken zoals Adidas en Salomon of door samen te werken met designermerken om capsulecollecties te creëren, hebben we de betrokkenheid van onze klanten vergroot. Deze exclusieve en limited-edition producten zorgen ervoor dat onze klanten regelmatiger terugkomen." Zalando zegt te investeren in nieuwe groeimogelijkheden, om zo klaar te zijn voor het moment waarop de markt opnieuw aantrekt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?