iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Moderetailer Zalando geeft niet langer productbeoordelingen van klanten weer op zijn webshops. Te weinig klanten bleken reviews te geven.
Zalando publiceert niet langer productbeoordelingen van klanten. Een beslissing die als een grote verrassing komt, omdat reviews volgens velen in de sector een belangrijke rol spelen bij het aankoopproces. Zo geeft concurrent Amazon net meer aandacht aan productbeoordelingen. Zalando zelf kondigde niet lang geleden aan dat het kunstmatige intelligentie zou integreren om beoordelingen en samenvattingen te genereren, zodat klanten gemakkelijk de meest relevante informatie kunnen vinden. Nu komt het daar op terug. Aan de Spaanse website Ecommerce News legt het bedrijf uit: “Slecht ongeveer 3% van de klanten laat een review achter en in feite heeft de overgrote meerderheid van onze producten geen geschreven reviews. Daarom hebben we besloten om deze functie uit onze modewinkel te verwijderen.” Zalando wil bekijken hoe het in de toekomst een “betere en waardevollere ervaring” kan bieden en dat klanten vandaag nog altijd feedback kunnen geven via hun maatprofiel of over redenen om een product terug te sturen. Het introduceerde recent verschillende innovaties om de koopervaring op het platform te verbeteren en de conversie op te drijven, zoals een tool die op basis van twee foto’s in aansluitende kledij de lichaamsmaten van een klant ‘raadt’. Reviews zijn een belangrijk element bij het online shoppen omdat ze helpen bij het beoordelen van producten, maar worden ook bekritiseerd, onder meer omdat er vaak valse reviews circuleren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?