Carole Boelen
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Carole Boelen
Alle Belgische gezinnen kopen zuivelproducten (jaarpenetratie van 99,97%). Ze doen dit minstens wekelijks en geven hier tezamen op jaarbasis 2,8 miljard euro aan uit. Kaas neemt in deze besteding de belangrijkste plaats in, gevolgd door yoghurt en witte melk. Groeiers binnen de zuivelbesteding zijn dan weer boter, yoghurt en roomijs. Genieten staat voor de Belg dus duidelijk centraal. Voor 90% van zijn zuivelaankopen gaat de Belg trouwens naar de supermarkt. Al wint de buurtsupermarkt binnen de supermarktkanalen terrein.
Alle Belgische gezinnen kochten in de periode juli 2018 tot juni 2019 zuivelproducten. Ze deden dit gemiddeld 69 keer per jaar en gaven er gemiddeld zo’n 249 euro per capita aan uit. Een daling in aankoopfrequentie zorgde de voorbije zes jaar voor een daling in volume met 7%. Het thuisverbruik van zuivel daalt bij alle leeftijdscategorieën, maar de daling is het sterkst bij <40-jarigen. Door een stijging van de gemiddelde prijs, bleven de zuivelbestedingen per capita wel op peil.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?