#⑧ We inspireren u graag met een reeks duurzame initiatieven uit het buitenland die België nog niet bereikt hebben, in ieder geval niet op grote schaal. Elke week stellen we één idee voor. Deze week is het de beurt aan stockbeheer dat voortaan wordt gedaan met behulp van artificiële intelligentie.
Retailers worstelen vaak met stockbeheer. De vraag is dubbel: moet je zorgen dat er meer dan genoeg op voorraad is, zodat er nooit een tekort is, of moet je zuiniger zijn en riskeren dat de klant niet alles vindt dat hij zoekt in de rekken? Het vraagt inzichten van verschillende afdelingen van een bedrijf om die vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Maar steeds meer retailers zoeken de oplossing in zogeheten ‘cognitief stockmanagement’. Een duur begrip om aan te geven dat ze gebruikmaken van de capaciteit van artificiële intelligentie om de snel wisselende dynamiek van plaats, weer, promoties, vroegere aankoopgeschiedenis, promoties, evenementen, bestaande stocks en trends in te schatten.
Op die manier kan de behoefte aan stock veel accurater ingeschat worden, zodat er veel minder verliezen zijn. ‘Cognitief stockmanagement’ onderscheidt zich van traditionele hulpmiddelen in zijn vermogen om scenario’s te voorspellen, aanbevelingen te doen en zelf acties te ondernemen, al dan niet met menselijke goedkeuring. Naargelang het systeem zichzelf perfectioneert en het vertrouwen erin groeit, komt er voor retailers tijd vrij om zich met andere dingen bezig te houden.
Gondola.be staat heel de maand februari in het teken van duurzaamheid. Geïnteresseerd in meer duurzaam nieuws?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?