- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De spanningen tussen retailers en leveranciers lopen hoog op. Colruyt en Coca-Cola vechten een robbertje uit en ook elders zit het er tussen supermarkten en voedingsbedrijven bovenarms op. “Een teken des tijds. De huidige marktsituatie zet iedereen op scherp”, klinkt het bij betrokkenen.
“Zo erg als nu heb ik onderhandelingen nog nooit meegemaakt. De spanning is te snijden.” Een personeelslid van een groot voedingsbedrijf laat een diepe zucht horen als we hem polsen naar de onderhandelingen tussen retailers en FMCG-bedrijven. De afspraak is dat we zijn naam of die van zijn bedrijf niet vermelden, er kan alleen off the record iets gezegd worden. Het onderwerp is te delicaat, de machtsverhoudingen te broos. Het lijken de federale regeringsonderhandelingen wel, zegt iemand anders al grappend. Maar misschien is die uitspraak minder een grap dan hij laat uitschijnen. De onderhandelingen blokkeren, net zoals in de politiek, met twee partijen die niet bereid zijn water bij de wijn te doen.
De oplopende spanningen culmineerden de voorbije week in een open oorlog tussen Colruyt en Coca-Cola. De onderhandelingen tussen de twee zitten muurvast. Colruyt zet druk op de multinational door geen enkel product van Coca-Cola aan te kopen. De spierballen rollen. Toch wil de supermarktketen uit Halle niet van een oorlog spreken: er zijn elk jaar onderhandelingen met leveranciers en soms loopt dat wat moeilijker, zoals nu, klinkt het. Niets aan de hand dus? Dat niet, blijkt uit getuigenissen van verschillende mensen die we spraken. Helemaal niet zelfs.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?