Lynk & Co
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lynk & Co
De CEO van een automerk op Gondola Day? Alain Visser zal een vreemde eend in de bijt zal zijn, dat staat vast. Maar hij heeft wel wat te vertellen over retail, consumptie en innovatie.
Toen Alain Visser in 2016 Lynk & Co - onderdeel van het Chinese concern Geely - oprichtte, wou hij niet een zoveelste automerk lanceren. Het moest anders, innovatiever. Duurzamer ook. Lynk & Co biedt slechts één model aan, in twee versies – blauw en zwart –, zonder opties. Het hybride voertuig kan gekocht worden of met een maandabonnement gebruikt worden. Dat laatste is het populairst, zegt Alain Visser. “Het overgrote deel van de Belgische klanten heeft een abonnement. Er rijden 2.000 à 2.500 wagens van ons rond in België. We zijn pas vorig jaar begonnen hier, zonder veel reclame te maken. Dat werkt goed. In Europa hebben we zo’n 40.000 auto’s rondrijden. We zijn aanwezig in acht landen, waaronder Frankrijk, Nederland, Duitsland, Spanje, Italië en Zweden (we spreken Visser terwijl hij in Zweden is, waar hij woont en werkt, nvdr).”
Het cliënteel van Lynk zijn vooral jonge mensen die in de stad wonen. Zij hebben niet altijd de behoefte om een auto te kopen. “Lynk & Co is er voor mensen die een auto willen, maar geen 25.000 euro of 500 euro in de volgende 36 maanden willen betalen, omdat ze niet weten hoe de nabije toekomst er voor hen zal uitzien. Ze kunnen een auto krijgen wanneer ze willen en er ook mee stoppen wanneer ze willen. Ze kunnen in die periode de auto ook delen met anderen. Hoe meer je hem deelt, hoe lager de prijs. We hebben zelfs klanten die meer geld verdienen dan ze ons betalen door hem te delen. 15% van de mensen delen een auto. Dat lijkt niet veel, maar wij vinden dat goed, want autodelen staat in de kinderschoenen.”
Het meest bijzondere is de manier waarop Lynk & Co zich presenteert aan zijn klanten. “We zijn een online bedrijf, 90% van onze transacties gebeurt online. Daar is maar één probleem mee: je kan online wel een business, maar geen merk opbouwen. Daarvoor heb je fysieke aanwezigheid nodig. We hebben clubs in plaats van verkoopzalen. Het zijn geen verkooppunten, er zijn geen verkoopobjectieven. Bedoeling is mensen te verrassen: wat is dat hier? Het ziet eruit als een concept store, er is een bar en daarna zien ze ook dat er een auto is. Het is een volledig nieuw retailconcept. Dat moet, vinden we. Autodealers zijn saai. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een familie ’s morgens opstaat en zegt: we gaan vandaag eens naar onze Toyota-dealer. De meeste mensen die bij ons langs komen, hebben geen idee van wat Lynk is of wat hen te wachten staat. Ze zien gewoon dat het er leuk uit ziet, gaan binnen en ontdekken daar wat er te doen is. Het is heel kleurrijk en provocatief, met humor. Gemiddeld is een club tussen 250 en 400 vierkante meter groot. En je vindt er nooit meer dan één auto.”
De CEO van Lynk & Co als spreker op een retailcongres, evident is het niet. Dat vindt ook Alain Visser zelf. “Als er één industrie is die niets weet over retail is het wel auto-industrie. We outsourcen dat aan onze franchised dealers. Maar dat is net wat met Lynk op zijn kop wilden zetten en helemaal wilden omdraaien, omdat we geboren zijn uit het feit dat de auto-industrie al 100 jaar hetzelfde doet.. Niets verandert, behalve dat er nu elektrische auto’s zijn, door iemand van buiten de industrie, Elon Musk. Ik pleit schuldig, ik heb zelf al 26 jaar in de auto-industrie gezeten. Ik heb voor Volvo gewerkt. Mijn huidige job is een beetje een revolutie tegen mijn verleden.”
Alain Visser is één van de sprekers op Gondola Day op 25 mei. Schrijf u in voor het evenement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?