Albert Heijn wist in het laatste kwartaal de identieke omzetgroei in België vast te houden. De supermarktketen blijft dus populair bij de Belgische consument, die de bestaande winkels blijft bezoeken.

Albert Heijn boekte in het vierde kwartaal van 2014 een omzetgroei van 4,5%. De identieke omzet steeg aanzienlijk met 2,2%. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf Ahold. Verder nam het aantal Albert Heijn-supermarkten gedurende het jaar toe, onder andere dankzij het ombouwen van 15 voormalige C1000 winkels in Nederland en het openen van negen nieuwe Albert Heijn winkels in België.

Albert Heijn heeft ondertussen al 28 winkels in ons land, en daar komen deze lente nog twee vestigingen bij. De bestaande winkels blijven het ook goed doen, zegt Ahold. “Albert Heijn België wist de identieke omzetgroei vast te houden, wat bewijst dat het merk steeds aantrekkelijker wordt voor Belgische klanten”, klinkt het. Hoeveel AH België juist groeit is niet duidelijk. Ahold geeft immers geen individuele cijfers voor België, en rekent AH België bij Nederland. 

Lagere marges

De marges bij Albert Heijn (België en Nederland) daalden over heel 2014 lichtjes van 5,4% naar 4,8%. “Het gevolg van een toename van het aantal promoties en hogere personeelskosten door de uitbreiding van dienstverlening in onze winkels en eenmalige personeelsgerelateerde lasten”, klinkt het. Bovendien is webshop bol.com nog altijd een pak minder winstgevend dan de fysieke winkels. “Bol.com heeft nog steeds een verwaterend effect op de marge van het bedrijfssegment.”