- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Aldi start met het aan huis bezorgen van online boodschappen in de Verenigde Staten. De discounter werkt hiervoor samen met technologiebedrijf Instacart.
Aldi kan voortaan thuisbezorging aanbieden aan haar Amerikaanse klanten door de deal met Instacart. De start-up, een soort Uber voor boodschappen, maakt gebruik van shopper-gebruikers die ervoor zorgen dat online bestellingen binnen het uur aan huis geleverd worden. De klant betaalt hiervoor een leveringskost van 5,99 dollar als zijn totale bestellingsbedrag minstens 35 dollar bedraagt. Voor kleinere bestellingen betaalt hij 9,99 dollar, al stelt Instacart ook een abonnementsformule voor waarbij de klant maandelijks 14,99 dollar of jaarlijks 149 dollar betaalt.
De nieuwe boodschappendienst gaat deze maand nog van start in drie Amerikaanse steden: Los Angeles, Atlanta en Dallas. Later wordt hij mogelijk uitgebreid naar andere steden. Dat melden The Financial Times en De Tijd. Volgens de kranten heeft Aldi de uitrol van de online dienst versneld als reactie op de Amazon-Whole Foods deal, die in juni de hele sector op zijn grondvesten deed daveren.
De concurrentie woedt sowieso al hevig op de Amerikaans markt, maar de overname van Whole Foods deed daar nog een schepje bovenop. Amazon had al langer zijn pijlen gericht op online boodschappen met diensten zoals Amazon Fresh, Amazon Pantry en de revolutionaire buurtsupermarkt Amazon Go. Door de fysieke biosupermarkten van Whole Foods over te nemen, maakte de e-tailer duidelijk dat haar ambities in de voeding groot zijn. Bovendien werd Amazon zo nog meer een rechtstreekse concurrent van traditionele supermarktketens zoals Walmart, Food Lion en Aldi.
Aldi (Süd) is al veertig aanwezig in de Verenigde Staten en telt er zo'n 1.700 winkels. De discounter gaat echter fors uitbreiden in Amerika en wil tegen eind 2022 over 2.500 winkels in de VS beschikken. Door samen te werken met Instacart, toont de Duitse winkelketen dat het ook op e-commerce wil inzetten.
Aldi is overigens niet de eerste food retailer die samenwerkt met Instacart. Zo deden onder andere Target, Costco en Ahold Delhaize-dochter Food Lion al beroep op de diensten van de start-up. Fun fact: ook Whole Foods Market was ooit een partner van Instacart (!).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?