- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Na een geslaagde test opent Aldi vandaag zijn allereerste kassaloze winkel in Londen: Aldi Shop&Go. Daarmee gaat het zijn concurrenten Amazon, Tesco en Sainsbury's achterna die eerder al automatische formules lanceerden.
De afgelopen maanden heeft de hard discounter zijn eerste kassaloze winkel uitgebreid laten testen door zijn personeel, maar nu wordt het concept ook opengesteld voor het publiek. Deze ochtend opende namelijk de eerste Aldi Shop&Go in Greenwich. Het concept is gelijkaardig met dat van Amazon Go en verloopt volledig automatisch. Klanten melden zich aan via de Aldi Shop&Go app, waarna ze toegang krijgen tot de winkel, ze hun boodschappen uit de rekken nemen en de winkel verlaten. Camera’s detecteren welke producten klanten in hun winkelmandje plaatsen en bij het verlaten van de winkel worden de boodschappen automatisch afgerekend in de app. Voor deze automatische formule werkt Aldi samen met AiFi, dat eerder ook al de technologie ontwikkelde voor de automatische concepten van Carrefour en Albert Heijn. Daarnaast gebruikt Aldi ook de nieuwste technologie van Yoti: hierdoor kunnen klanten die alcohol of andere producten die niet zijn toegestaan onder de 18 jaar, willen kopen zichzelf identificeren dankzij technologie die de leeftijd van consumenten inschat.
Automatische winkels zijn aan een stevige opmars bezig. In het Verenigd Koninkrijk kwamen onder meer Amazon, Tesco en Sainsbury’s al met een eigen automatisch concept en ook elders in Europa schieten de formules als paddenstoelen uit de grond. Denk bijvoorbeeld aan Monop', Auchan Minute of recent nog Carrefour Flash. België bleef niet achter: de eerste automatische winkel van OKay opende begin november zijn deuren en binnenkort volgt mogelijk ook Aldi. Woordvoerder Jason Sevestre liet ons namelijk weten dat de keten geïnteresseerd de test van een kassaloze winkel in Nederland volgt: “De test start de komende maanden en duurt naar verwachting 12 maanden. Nadien zullen we zorgvuldig de resultaten evalueren en worden eventuele vervolgstappen bepaald", klonk het.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?