Amazon heeft in Seattle zijn eerste ‘brick and mortar’-winkel geopend. Eerder dit jaar experimenteerde het bedrijf met fysieke winkels, maar dat waren eerderveredelde afhaalpunten. Met ‘Amazon Books’ start het met verkoop in een volwaardig winkelpunt.

 

Naast boeken worden in de winkel van Amazon Books ook een aantal producten van Amazon zelf uitgestald, zoals de e-reader Kindle, de Echo (die antwoorden kan geven op gesproken vragen van de gebruiker), de Fire TV (een streaming-doos voor de TV) en de Fire Tablets. De klanten zullen de apparaten ook kunnen testen in de winkel en uitleg krijgen van het personeel. Dat neemt echter maar een klein deel van de winkel in beslag.

 

Hoewel de boekenwinkel er zeer traditioneel uitziet, is er wel degelijk een wisselwerking tussen de webshop en de fysieke winkel. De stock wordt gehouden in functie van de populariteit van de boeken op de site, hun ‘ratings’ en de opinie van de ‘curatoren’. Onder elk boek worden ook commentaren getoond die geplukt zijn van de webshop.

Afgaand op de eerste foto’s van de winkel die Amazon heeft vrijgegeven, is de boekenwinkel opgebouwd zoals een traditionele winkel, met verschillende secties. Het grootste verschil lijkt dat alle boeken met de cover naar voor in de rekken staan. De prijzen zijn dezelfde als in de webshop.

 

De Amazon Bookshop is gelegen in de ‘Village’ van de universiteit van Seattle. Volgens de e-tailer is de winkel geen pop-up store voor de feestdagen, maar een permanente locatie. De Amerikaanse pers gaat er dan ook vanuit dat er meer boekenwinkels zullen volgen in andere steden. Ironisch, want in veel steden zijn de boekenwinkels verdwenen door de concurrentie van de ‘online bookshops’ zoals Amazon.

 

Omnichannel logistiek

Dat Amazon ook met fysieke winkels begint is niet zo verwonderlijk. Terwijl men in de eerste periode van de e-commerce dacht dat online en fysieke winkels aparte logistieke kanalen vergden, is men vandaag tot de vaststelling gekomen dat het vermengen van beide logistieke stromen goedkoper en efficiënter kan zijn. In omnichannel logistiek kan men een item online kopen en thuis laten leveren of in een winkel afhalen (of omgekeerd), online kopen en ‘fysiek’ retourneren, en andere varianten. Bel&Bo en DPD bijvoorbeeld hebben in België al zo’n model opgezet

.

Het is dan ook meer dan waarschijnlijk dat men in een Amazon Books-winkel ook andere Amazon-spullen zal mogen afhalen.

 

Deze filosofie (webshop én echte winkels) wordt al langer dichter bij ons gehanteerd door de Nederlandse e-tailer Coolblue, die in België en Nederland fysieke winkels heeft. Daar kunnen klanten elektronische apparaten in de hand nemen, uitleg vragen aan een verkoper, en dergelijke meer.

 

Goedkoper leveren

Wat ook meespeelt is het feit dat de thuisleveringen (en het retourneren), die vaak gratis zijn, te veel kosten en de rendabiliteit van de webshops naar beneden drukken. De hele sector probeert dan ook de thuisleveringen te beperken via een mix van afhaalmogelijkheden. Ook Amazon experimenteert overigens met afhaalkluizen en ‘winkels’ waar men items ‘sameday’ kan ophalen.