iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Europese Commissie heeft de Amerikaanse reus Amazon vrijdag gevraagd om "aanvullende informatie" om te controleren of het bedrijf voldoet aan de nieuwe regels van de Digital Services Act (DSA) van de EU.
Het Amerikaanse concern Amazon heeft tot 26 juli de tijd om de Europese Commissie te voorzien van "aanvullende informatie" over de maatregelen die het heeft genomen om de transparantie van zijn verwijzingssystemen te waarborgen in het kader van de Digital Services Act, die afgelopen februari van kracht werd, aldus een op vrijdag gepubliceerd persbericht. Ter herinnering: deze nieuwe Europese regelgeving voor digitale diensten legt strengere beperkingen op aan de grote platforms en zoekmachines die actief zijn in de EU (met meer dan 45 miljoen actieve gebruikers), waaronder een beter beheer van inhoud, meer transparantie in advertenties en een betere bescherming van minderjarigen. De DSA verplicht de grote platforms ook om een register van adverteerders bij te houden, zodat lopende reclamecampagnes kunnen worden geraadpleegd. Daarom vraagt de Commissie Amazon ook om details over het "ontwerp, de ontwikkeling, de inzet, het testen en het onderhoud van de online interface" voor dit register. Hoewel een dergelijk verzoek om informatie op zich geen uitdaging vormt, zou het wel de eerste stap kunnen zijn naar een diepgaand onderzoek, of zelfs zware financiële sancties als er uiteindelijk overtredingen worden geconstateerd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?