Publireportage Ambitieus PepsiCo breidt aanbod gezondere snacks en dranken uit
PepsiCo Europe heeft een ambitieus plan klaar om zijn aanbod aan gezondere dranken en snacks uit te breiden. Op basis van wetenschappelijk onderbouwde voedingsrichtlijnen wil het onder meer de hoeveelheid toegevoegde suikers in zijn dranken tegen 2030 op vrijwillige basis met 50% terugschroeven. Tegelijk zal het de Nutri-Score van zijn voedingsproducten aanzienlijk verbeteren.
PepsiCo neemt het initiatief in het aanbieden van gezondere producten. Voor zijn Europese portfolio van frisdranken, met Pepsi en 7UP, neemt PepsiCo zich voor om het gemiddelde gehalte van toegevoegde suikers te verminderen met 25% tegen 2025 en met 50% tegen 2030. In Europa heeft PepsiCo al een uitgebreid aanbod in suikervrije dranken, waaronder Pepsi MAX en 7UP Free. Het plan dat PepsiCo voorstelt, bestaat uit een reeks engagementen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderbouwde voedingsrichtlijnen. Het plan wordt ingediend bij de Europese Commissie als onderdeel van de Gedragscode voor Verantwoord Ondernemen en Marketingpraktijken en bouwt voort op de vooruitgang die het bedrijf het voorbije decennium wereldwijd gemaakt heeft in het verminderen van toegevoegde suikers in frisdranken, het verlagen van verzadigde vetten en zout in voeding, het aanbieden van kleinere porties en van alternatieven voor bestaande merken met betere voedingsprofielen, zoals Pepsi MAX en Lay’s Oven Baked.
Beter en gezonder
PepsiCo Europe wil ook verdere stappen zetten in het diversificeren van zijn snackportfolio door gezondere opties aan te bieden, lerend uit het groeiende succes van suikervrije dranken. Het stelt zich als doel om de verkoop van snacks met een Nutri-Score B of beter meer dan te vertienvoudigen tegen 2025. Dat moet van gezondere snacks de snelst groeiende voedingscategorie maken in de komende vier jaar, met als ambitie er een omzet van 1 miljard euro mee te realiseren tegen 2030. PepsiCo Europe zal dat doel realiseren door het vernieuwen van bestaande producten en het uitbreiden van bestaande merken naar nieuwe markten, waaronder Lay’s Oven Baked (dat gemiddeld 50% minder verzadigde vetten bevat dan andere chipsmerken). Daarnaast zal PepsiCo ook nieuwe snacks lanceren zoals PopWorks, een assortiment van maïschips. Het granenportfolio van PepsiCo, waaronder Quaker Oats, bestaat al uit gezonde producten, waarvan 70% een Nutri-Score A of B heeft. PepsiCo gaat daarmee verder in de richting die het al insloeg met de ontwikkeling van Lay’s Oven Baked en met de strategische overname van onder meer Bare Snacks (producent van gebakken fruit en vegetarische chips), PopCorners en SodaStream, ’s werelds nummer één spuitwatermerk.
Voorbeeld voor de markt
PepsiCo wil met dit plan als één van de leidinggevende drank- en voedingsbedrijven ter wereld een leider en een voorbeeld zijn en zijn producten op een verantwoordelijke manier op de markt brengen. Het zit daarmee op één lijn met de beloften van UNESDA, de Europese associatie van de frisdrankindustrie, en met de World Federation of Advertisers, om geen marketing of reclame te voeren gericht op kinderen onder 13 jaar. Silviu Popovici, Chief Executive Officer van PepsiCo Europe, legt uit waarom PepsiCo dit ambitieuze plan voorlegt. “Consumenten willen gezondere en meer duurzame merken. Ze willen producten die geweldig smaken. On-the-go consumptie van gezonde, kwalitatieve snacks zit in de lift. In de voorbije tien jaar hebben we producten vernieuwd en nieuwe producten gelanceerd om de consumenten meer opties te bieden. Het resultaat daarvan is dat één op drie dranken die we verkopen in Europa vandaag geen toegevoegde suikers bevat. We geloven dat die trend in de toekomst alleen maar zal toenemen. Om dit plan en de beloftes die we nu maken te realiseren, kunnen we de ervaring gebruiken die we in het verleden opgebouwd hebben bij het gezonder maken van onze snacks.”
Slimme belasting
Vraag is natuurlijk welke rol de mogelijke introductie van een suikertaks gespeeld heeft bij de veranderingen die PepsiCo nu doorvoert. “We erkennen dat obesitas en andere ziektes een serieus gezondheidsprobleem zijn in verschillende delen van de wereld. Dat probleem moet door de hele samenleving aangepakt worden. We zijn wel tegen een discriminerende belasting op frisdranken. Wetenschappelijk onderzoek heeft tot op vandaag niet kunnen aantonen dat zo’n belasting obesitas of andere aandoeningen op een betekenisvolle manier terugdringt. Als er een belasting ingevoerd wordt op frisdranken is PepsiCo ervan overtuigd dat die van toepassing moet zijn op alle gesuikerde dranken en dat een drempeltaks gebaseerd op de suikerinhoud van een drank effectiever is om resultaten te boeken: het zet consumenten aan om frisdrank met een lager suikergehalte te consumeren en fabrikanten om meer suikerarme dranken aan te bieden.”
Green Deal
Met zijn nieuwe, ambitieuze plan wil PepsiCo niet alleen een duurzamer voedingssysteem creëren, maar ook de Green Deal van de Europese Unie ondersteunen. Door de sterke vraag van consumenten naar gezonde alternatieven kan PepsiCo in Europa sneller en verder gaan dan elders. Eind vorig jaar kondigde de onderneming zijn plannen aan om het gebruik van virgin plastic te verminderen door over te stappen naar 100% gerecycleerd plastic flessen voor zijn Pepsi-merk in negen landen in de EU, waaronder België, tegen 2022. PepsiCo heeft ook zijn doelstellingen om de klimaatveranderingen aan te pakken aangescherpt, door een 40% vermindering in de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 en netto zero uitstoot tegen 2040 te willen verwezenlijken. Tegelijk draagt het zijn steentje bij aan regeneratieve landbouw en reduceert het de uitstoot van broeikasgassen met 3 miljoen ton tegen 2030. Vandaag bevat 44% van alle dranken van PepsiCo 100 calorieën of minder per blikje. Bij 58% van het voedingsaanbod in topmarkten wereldwijd is het doel van zoutvermindering reeds bereikt. Tegelijk heeft 62% van het voedingsassortiment in topmarkten wereldwijd de vooropgestelde vermindering van verzadigde vetten bereikt. Het maakt één ding heel duidelijk: PepsiCo heeft al stevige stappen in de richting van een gezonder aanbod gezet en zal die in de toekomst blijven zetten.