- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2015 ruim 20 miljoen aankopen via internet gedaan, met een totale omzet van € 2,1 miljard. Dit blijkt uit cijfers van de eerste BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline.
In het eerste kwartaal van 2015 kochten 6,8 miljoen Belgen minstens één product of dienst online. Dit betekent dat 74% van de Belgische populatie, ouder dan 15 jaar, een online koper is, met een gemiddeld besteed bedrag van € 307. "België haalt zijn achterstand in: de online besteding per capita van € 636 over 2015 ligt bijna in lijn met Nederland", zegt Patricia Ceysens (Voorzitter van BeCommerce). De online markt is volgens BeCommerce zo al verantwoordelijk voor 14% van alle bestedingen in België in het eerste kwartaal van dit jaar.
Op naar € 7 miljard
Met deze sterke cijfers van het eerste kwartaal is de Belgische e-commerce goed op weg om in 2015 de kaap van € 7 miljard te halen en zullen mogelijks zo’n 80 miljoen aankopen via het internet gedaan worden.
Supermarkten: minder dan 1% online
Wanneer we de totale markt van online en offline aangekochte diensten bekijken, stellen we vast dat bijna 60% van alle diensten (vb vliegtickets en accommodaties) in het eerste kwartaal online werd aangekocht. Bij de producten bedraagt het aandeel online gekochte producten slechts 5% bedraagt. Van de supermarktaankopen werd zelfs minder 1% van alle aankopen online gedaan.
En toch tonen de cijfers aan dat 71% van de meer dan 20 miljoen online aankopen een product betreft. Het gemiddeld besteed bedrag van een online gekochte dienst ligt wel gemiddeld hoger, waardoor diensten in termen van bestedingen 58% van de € 2,1 miljard uitmaken.
De Belg is online, maar nog niet mobielMeer dan de helft van de online bestedingen gebeurde via laptop en ongeveer 1 op 3 maakte gebruik van een desktop voor de online aankoop. Slechts 7% van de online bestedingen werden in het eerste kwartaal via een tablet gedaan en net geen 3% via smartphone. Creditcard is de populairste betaalwijze: bijna de helft (46%) van de online bestedingen werd op deze wijze betaald. Bancontact (23%) en online overschrijving (13%) vervolledigen de top 3.
47 miljoen euro verzendkosten
In totaal werd in het eerste kwartaal van dit jaar 47 miljoen euro betaald aan verzendkosten. Hiermee bedragen de verzendkosten ongeveer 2% van de totale online bestedingen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?