iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Er mag hier en daar dan wel scherpe kritiek komen op online kortingsdag Black Friday, voor veel Belgen betekent het het startsein voor de kerstinkopen, zegt Safeshops, de Belgische associatie voor de e-commerce. “Op die dag kopen Belgen 2 tot 3 keer meer dan op een gemiddelde dag.”
Black Friday is volgens critici een kortingenfeest dat overconsumptie en verspilling aanmoedigt. Onder meer Dille & Kamille verzet zich er tegen en sluit de deuren op 25 november. Toch zijn er ook veel Belgen die zich niets van die kritiek aantrekken, zegt Safeshops. “Belgen kopen 2 tot 3 keer meer op Black Friday dan op een gemiddelde dag. Vooral online aankopen doen het goed. Die dag alleen al levert 4% van het jaarvolume aan e-commerce op, goed voor 464 miljoen euro.”
Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be verwacht dit jaar een succesvolle editie van Black Friday. “Het fenomeen kende de afgelopen tijd een flinke opmars. In 2020 bereidde meer dan 3 op de 10 Belgen zich voor op een promotiedag zoals Black Friday, waarbij 22% van de Walen en 17% van de Belgen zo'n dag zelfs met stip in hun agenda zetten als herinnering. We verwachten dat die mindset in 2022 alleen nog maar is toegenomen dankzij de grotere bekendheid van Black Friday. Bovendien ligt in 2022 de koopkracht lager, dus de kortingen trekken mensen nog eens extra over de streep.” De populairste categorie op Black Friday is mode, gevolgd door meubels en uitrusting. Volgens Safeshops tonen consumenten daarbij aandacht voor lokale shops: 1 op 3 geven er de voorkeur aan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?