De verkoop van Fairtrade producten was in 2015 goed voor een omzet van 61,4 miljoen euro in België. Volgens de cijfers van vzw Fairtrade Belgium is dit, in vergelijking met het jaar daarvoor, een stijging van 10,9%. En dat is niet het enige dat stijgt, ook de penetratie van Fairtrade is het afgelopen jaar verdubbeld.

Zo’n 53% van de Belgische gezinnen haalt tegenwoordig producten met het Fairtrade-label in huis. De populairste items: bananen (goed voor 8000 ton), koffie (829 ton) en chocolade (438 ton). Zij zorgen samen voor meer dan de helft van de waarde aan Fairtrade producten verkocht in de detailhandel. Met deze producten als wegbereiders wist Fairtrade zo’n 61,4 miljoen euro omzet binnen te halen, wat een stijging is van 10,9% in vergelijking met 2014.

Engagement

De groeiende populariteit en stijgende omzet, wijt Fairtrade Belgium aan het toenemende Fairtrade-aanbod in zowel grote supermarktketens als kleinere winkels en speciaalzaken. Zo kent, volgens een studie uitgevoerd door GFK, bijna driekwart van de Belgische bevolking het Fairtrade-label en wil 72% dat het Fairtrade-aanbod verder uitbreid.

“Vandaag zijn we financieel gezond, is het engagement voor Fairtrade bij de Belgen gegroeid en hebben we stevige partnerschappen opgebouwd met supermarkten en voedingsbedrijven allerhande” aldus Lilly Deforce, directeur van Fairtrade Belgium. Na een termijn van 8,5 jaar zal Lilly Derforce haar functie binnenkort overdragen aan een opvolger, waarover voorlopig nog niets bekend is.