iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Online fraude kostte de Belgische retail het voorbije jaar 5,8 miljard euro. Vooral de kleding-, luxe- en outdoor- en sportsector zijn het slachtoffer. Ook consumenten worden getroffen: gemiddeld verloren ze vorig jaar zo’n 924 euro. Dat is veel meer dan in 2022, toen het verlies nog gemiddeld 218 euro was.
Online aankopen doen is makkelijk, maar het kan ook foutlopen. Betaalfraude, een vorm van online oplichting waarbij betaalgegevens worden gestolen om illegale aankopen mee te doen, maakte het voorbije jaar meer schade dan voorheen. Gemiddeld zagen consumenten het voorbije jaar gemiddeld 924 euro van hun rekening verdwijnen van hun rekening, een jaar ervoor was dat maar 218, blijkt uit cijfers van betaalspecialist Adyen. Meer dan één derde van de Belgische bevolking (36 %) was het voorbije jaar slachtoffer van betaal- en identiteitsfraude. Voor de Belgische retail liep de schade op tot 5,8 miljard euro. Vooral de kleding- en luxesector zijn de slachtoffers, die respectievelijk 1 miljard euro en 880 miljard euro verloren. Ook de outdoor- en sportsector zit in de buurt, met een verlies van 810 miljard euro. Wereldwijd verloor de retail een 396 miljard euro, volgens Adyen. Door de risico’s op het internet voelt bijna een kwart van de Belgen (23%) zich vandaag online minder veilig dan 10 jaar geleden. Eén consument op de vijf (22 %) geeft daarom aan winkels te kiezen die sterke veiligheidsmaatregelen nemen. Een klein aantal (16 %) vindt het ook goed dat handelaars tweefactorauthenticatie gebruiken om de identiteit te controleren. Een andere minderheid (15 %) wil dan weer zo weinig mogelijk tussenstappen en kopzorgen bij het betalen. Voor retailers is het op die manier moeilijk kiezen tussen gebruiksgemak en veiligheid, die vaak meer inspanning vraagt van de consument. Het onderzoek werd uitgevoerd bij 1.000 Belgen en 500 Belgische retailers tussen 15 januari 2024 en 1 februari 2024. Het Centre for Economic Business and Research (Cebr) berekende de verloren financiële bedragen en baseerde zich daarbij op onder andere op data van OESO.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?