- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Vorig jaar hebben we de consumenten geïnterviewd over hun perceptie van de stijging van de grondstoffenprijzen. Maar sindsdien is de bankencrisis uitgegroeid tot een mondiale economische crisis waarvan het eind voor Europa nog niet in zicht is. Als een jaar geleden het gemiddelde budget van de consument al onder druk stond vanwege de energiekosten en de stijging van de grondstoffenprijzen, hoe ervaart hij dat dan vandaag? Wij hebben hem dezelfde vragenlijst voorgelegd en geven u vandaag de resultaten.
Van de consumenten ondervindt 52% de gevolgen van de prijsstijgingen voor hun dagelijkse aankopen, tegen 55% in 2011. De overige consumenten merken dit slechts bij bepaalde producten (30% in 2012, 26% in 2011). Maar hoe passen ze vervolgens hun aankoopgedrag aan? De meeste ondervraagden vertelden ons dat ze minder dure merken kiezen voor hun aankopen (47% tegen 27% in 2011). Vorig jaar verklaarde ons panel dat ze hun aankopen niet hadden gewijzigd. In 2012 hebben ze hun koers verlegd en zich tot andere merken gewend. Een andere grote verandering: de gemiddelde consument betoont zich veeleer ongerust over de prijsstijgingen, terwijl hij in 2011 aangaf dat hij hierdoor ontevreden was. Ook zijn er dit jaar meer respondenten die denken dat er tal van ingewikkelde factoren zijn die deze prijsstijgingen beïnvloeden. Zou dat het resultaat zijn van het feit dat hen een zeker bewustzijn is bijgebracht van deze problematiek?
Kijk voor het complete onderzoek op pag. 8 en 9 van het Gondola Magazine van mei. Abonneer nu op Gondola Magazine
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?