Coca-Cola lanceert opmerkelijke actie "Koop geen Coca-Cola als je ons niet helpt recycleren!"
Coca-Cola wil tegen 2025 al haar verpakkingen inzamelen en minstens 50% gerecycleerd plastic in plastic flessen gebruiken. Om daaraan tegemoet te komen, lanceert het bedrijf een wel erg opvallende actie: "Koop geen Coca-Cola als je ons niet helpt recycleren!". Daarnaast pakt Coca-Cola deze zomer ook uit met een eigen festivalfles die uit 100% gerecycleerde plastic bestaat.
Deze zomer geen klassieke marketingcampagne voor Coca-Cola, wel een grootschalige consumentenactie om meer verpakkingen in te zamelen en beter te sorteren. Na een rondvraag van Coca-Cola bij stakeholders en consumenten bleek namelijk dat mensen geïnspireerd willen worden op het vlak van duurzaamheid. Daarom pakt de drankengigant vandaag uit met een wel erg opmerkelijke oproep: "Koop geen Coca-Cola als je ons niet helpt recycleren!’
“Als marktleider willen we op alle vlakken toonaangevend zijn, dus ook wat verpakkingen betreft. We moeten het gebruik van verpakkingen waar mogelijk verminderen en alle verpakkingen, inclusief plastic, moeten worden ingezameld", vertelt Etienne Gossart, Country Director Belux Coca-Cola European Partners. "De toekomst is wat ons betreft circulair: elke gebruikte verpakking kan een nieuwe worden. Het is dan ook ons doel om tegen 2025 voor elk drankje dat we verkopen, een verpakking terug in te zamelen. Vandaag wordt ongeveer 85% van onze plastic verpakkingen ingezameld voor recyclage, maar dat is duidelijk niet genoeg.”
Deze actie die kadert in de ambitieuze verpakkingsdoelstellingen die Coca-Cola in 2017 opstelde. Zo wil het bedrijf tegen 2025 al zijn verpakkingen inzamelen en minstens 50% gerecycleerd plastic in plastic flessen gebruiken .De zal trouwens ook op verschillende kanalen te zien zijn. Zo pakt het bedrijf uit met een tv-spot, online en digitale ondersteuning en activaties in verschillende steden en op de zomerfestivals. De campagne, die doorgaat in België en Nederland, loopt officieel tot eind september, maar zal in de komende maanden worden verwerkt in alle communicatie vanuit het merk.
Festivalfles: 100% gerecycleerde plastic
En dat is niet alles. Met de festivals in het verschiet pakt Coca-Cola ook uit met een eigen festivalfles die voor 100% bestaat uit gerecycleerde plastic, met uitzondering van de dop en het etiket. Consumenten kunnen het flesje terugvinden op de grote zomerfestivals.
“De Coca-Cola festivalfles uit 100% gerecycleerd plastic is een sterk signaal: we geloven zeer hard in de circulaire economie. Vandaag zit er gemiddeld 26% gerecycleerd plastic in onze flessen, dat willen we uiterlijk in 2025, maar liefst zo snel mogelijk optrekken naar 50%", verklaart Ben Bijnens, Country Director Benelux Coca-Cola Services. "Meer en beter recycleren is absoluut noodzakelijk en moet voor elke consument, zowel thuis als onderweg de logische reflex worden. Zo zal er steeds meer kwalitatief gerecycleerd plastic voorhanden zijn, om van gebruikte flessen nieuwe flessen te maken. Meer recycleren is de doelstelling van deze campagne. Die trouwens een wereldprimeur is, wat duidelijk aangeeft hoe belangrijk wij dit onderwerp vinden.”