- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Coca-Cola is het meest gekozen merk door de Belgische consument tijdens de coronacrisis. Klanten grijpen sinds de crisis namelijk meer terug naar A-merken. Dat blijkt uit nieuwe gegevens van marktonderzoeksinstituut GfK.
Vooral aan A-merken werd opvallend meer geld gespendeerd sinds de uitbraak van COVID-19. Maar liefst 2 op de 3 A-merken werden vaker gekozen dan voor de gezondheidscrisis. Coca-Cola is wereldwijd het meest gekozen merk, maar ook in België staat de populaire frisdrank op nummer een. De ranking van GfK gebeurt op basis van Consumer Reach Points (CPR) die met drie verschillende parameters rekening houden: de populatie, de daadwerkelijke aankopen door de huishoudens en de frequentie waarmee deze aankopen jaarlijks worden gedaan. De tweede plaats in de Belgische ranking is weggelegd voor Lay’s, gevolgd door LU, Côte D’Or en Lotus. Dat het allemaal voedingsmerken zijn, is geen toeval. De CPR van bijna 3 op 4 merken in de categorie voeding groeiden in 2020 en dat is te danken aan het werven van extra kopers. De gemiddelde Belgische koper gaf dat jaar 3.718 euro (+9,2%) uit aan fast moving consumer goods (exclusief fresh en dierenverzorgingsproducten) en spendeerde 33,08 euro per winkelbezoek (+ 14,1%). Het aantal winkelbezoeken daalden wel met 4,3%. Dat heeft alles te maken met de coronapandemie dat het koopgedrag van de Belgische gezinnen serieus heeft beïnvloed. Consumenten beperkten hun verplaatsingen buitenshuis, maar kochten ongeveer 20% meer dan normaal bij een winkelbezoek.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?