iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Frisdrankgigant Coca-Cola vergroot zijn omzet en winst, met dank aan forse prijsstijgingen. De consumentenvraag krimpt over het hele jaar niet door de inflatie.
Coca-Cola zag zijn omzet met 15% groeien tot 10,1 miljard dollar, al zag het zijn volumes in het vierde kwartaal wel met 1% dalen. De operationele marge van de drankenmultinational steeg naar 20,5%, het bedrijfsresultaat ging met een kwart omhoog tot 2,1 miljard dollar. Die sterke cijfers zijn te danken aan de forse prijsverhogingen die de fabrikant doorvoerde: de prijzen stegen gemiddeld met 12%. Ook over het hele jaar mag Coca-Cola tevreden terugblikken: de omzet kende een organische groei van 16% tot 43 miljard dollar (40 miljard euro), de volumes stegen met 5%. De cijfers tonen dat de vraag van consumenten niet vermindert wanneer de prijzen de hoogte in gaat. Dat kan erop wijzen dat consumenten heel merkentrouw zijn of dat er weinig alternatieven zijn op de markt. Toch kijkt het bedrijf met enige bezorgdheid naar de komende maanden door de krimpende volumes in het laatste deel van het jaar. Het lijkt erop dat consumenten met enige vertraging meer en meer hun gading zoeken bij goedkopere huismerken. Daardoor toont Coca-Cola zich ook voorzichtig voor 2023. Het bedijf mikt wel nog altijd op een organische omzetgroei van 7 à 8%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?