- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Coca-Cola zet het mes in zo’n tweehonderd merken waarvan de omzet door de COVID-19 crisis blijft dalen. Ondanks de forse ingreep beleefde het bedrijf een minder slecht dan verwacht derde kwartaal.
Een tweehonderdtal merken van Coca-Cola overleven de coronacrisis niet. Producten die het minder goed doen, zoals bij ons minder bekende merken als Zico kokoswater, dieetcolamerk Tab en fruitsapmerk Odwalla, verdwijnen. De maatregel heeft alles te maken met de pandemie: Coca-Cola is voor een groot deel afhankelijk van de verkoop buitenshuis, via horeca en evenementen, die het zwaarst te lijden hebben onder de coronamaatregelen. Water en sportdranken vielen in het derde kwartaal met 11% terug.
James Quincey, CEO van Coca-Cola, ziet de toekomst somber in: hij ziet nog meer lokale lockdowns en sluitingen op ons afkomen, zoals die nu al te zien zijn. Financiële voorspellingen doet hij door de onzekere situatie niet. Enig lichtpuntje is dat de omzet deze zomer met slechts 9% daalde, minder dan analisten verwacht hadden en dat de thuisconsumptie steeg. Toch daalde de nettowinst met 33%, tot zo’n 1,7 miljard dollar ofwel zo’n 1,4 miljard euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?