Colruyt Group heeft beslist om het “Office On Wheels”-initiatief verder te zetten, in samenwerking met autocarbedrijf Mandelcar. Het project, waarbij medewerkers elke werkdag in een speciaal uitgeruste kantoorbus van Gent naar Halle pendelden, liet de afgelopen zes maanden een heel positieve invloed na op de medewerkers die eraan deelnamen. Bovendien liet het Colruyt Group ook toe om 32,2 ton CO2 te besparen. Redenen genoeg om nog twee jaar verder proef te draaien met het initiatief.

Sinds september 2016 konden medewerkers van Colruyt Group elke werkdag met een speciaal uitgeruste bus pendelen tussen Gent en de kantoren in Halle. “Office on Wheels” was een proefproject in samenwerking met de beroepsvereniging BAAV (autocars) en het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM), met de steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen (Vlaio). De kantoorbus “Office on Wheels” is uitgerust als een volwaardig kantoor zodat 28 medewerkers van Colruyt Group hun reistijd dagelijks meteen konden omzetten in gewerkte (en betaalde) tijd. Op die manier zorgt het rijdende kantoor voor minder filestress en een betere werk-levensbalans. Colruyt Group heeft deze test, die eind deze maand afloopt, na 6 maanden proefdraaien als erg positief ervaren.

 

Enthousiasme bij de medewerkers én CO2 –besparing 

De deelnemende medewerkers van Colruyt Group bespaarden de afgelopen 6 maanden op deze manier 32,2 ton CO2. Tijdens de test haalden de bus een gemiddelde bezettingsgraad boven 80%. Uit bevraging bij de deelnemers bleek dat 96% de bus wilde blijven gebruiken na de test. De kantoorbus blijkt dus een heel interessante oplossing voor woon-werkverkeer.

Michiel Binnard, mobiliteitscoördinator bij Colruyt Group, geeft aan: “We vinden het de moeite waard om hier in het kader van medewerkerstevredenheid en duurzaamheid, verder in te investeren. We hebben dus beslist om, op eigen initiatief en in samenwerking met autocarbedrijf Mandelcar, deze bus verder in te zetten op dit traject, en dit voor nog twee extra jaren. We willen nog verdere ervaringen opdoen met dit concept. Hierbij doen we na een jaar opnieuw een grondige evaluatie en nemen we dan, indien nodig, verdere maatregelen.”

 

Kleine aanpassingen en optimalisaties

 Er werden reeds enkele optimalisaties doorgevoerd tijdens de eerste testperiode: de retourtijd werden gewijzigd in functie van de behoeften van de reizigers en het aantal werkposten werd verhoogd (van 24 naar 28) door de vergaderruimte te supprimeren.

Er zullen nog verbeteringen worden doorgevoerd in de loop van het volgende jaar. Er wordt ook gezocht naar manieren om het voertuig ook overdag structureel nuttig in te zetten zodat de kost van het project kan worden gedrukt.

Michiel Binnard: “We gaan de systemen nog beter aanpassen aan een permanent gebruik van de bus. Op die manier zullen de effecten van een langduriger gebruik en het gebruik ervan tijdens vakantieperiodes beter kunnen worden ingeschat”.