- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt Group realiseerde het voorbije boekjaar een omzet van 8,3 miljard euro. Dat is 6% meer dan vorig jaar en een grotere groei dan verwacht. De retailer haalt een marktaandeel van net geen 26%. Op de ‘Laagste Prijzen’-formule lijkt zo nog geen sleet te zitten.
De omzet van Colruyt groeide in het boekjaar 2012/2013, dat eind maart werd afgesloten, met 5,9%. Dat is meer dan de 3 tot 5% groei die de keten zelf voorzien had, en beter dan de verwachtingen van beursanalisten. De groei is lager dan de 7,8% van vorig jaar, maar toch sterk te midden van de economische crisis en een hevige concurrentiestrijd. De lage prijzenstrategie, de promoties en de verscheiden winkelportefeuille van de groep lijken Colruyt dus geen windeieren te leggen.
De retailer uit Halle laat de concurrentie meer en meer achter zich. Financieel Directeur Wim Biesemans verklaart dat Colruyt vandaag een marktaandeel van 25,95% heeft. De winnaars van de concurrentiestrijd zijn volgens hem Colruyt en de hard discounters Aldi en Lidl. Delhaize en Carrefour zijn met andere woorden de verliezers. Beide retailers konden recent ook goede resultaten voorleggen, maar niet zo’n sterke als Colruyt.
De 88 Okay-winkels en 8 BioPlanet’s groeien van 478 miljoen euro omzet naar 531 miljoen, maar de belangrijkste bron van inkomsten voor Colruyt Group blijven de 230 Colruyt-winkels (van 4,97 miljard naar 5,23 miljard). Dat aantal zou de groep nog willen opdrijven tot een 250 Colruyt-supermarkten. De expansie wordt dus verder gezet, opvallend genoeg ook in Frankrijk.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?