- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In termen van reclameacties per folder, op het Internet en via bonnen was Colruyt het eerste kwartaal de absolute kampioen. In vergelijking met vorig jaar is het aantal aanbiedingen namelijk met 31% gestegen tot 11.000. Dit is gebleken uit de analyse van PCNData, specialist in sales promotie informatie in de Benelux.
Het totale aantal promoties door Belgische supermarkten is licht gestegen (+0,3%). In het eerste kwartaal heeft Delhaize 8073 aanbiedingen gedaan, Carrefour 3471 en Spar 1335. Cora deed in 2012 7800 aanbiedingen,ofwel een stijging van 6% ten opzichte van vorig jaar. Albert Heijn,dat in maart 2011 op de Belgische markt kwam, presenteerde zijn klanten 800 acties, voornamelijk in zijn folder “AH Bonus”.
In de non-food werd de grootste stijging van het aantal promotionele acties waargenomen bij de schoonheidsproducten. “De sterke groei is deels te verklaren uit de lancering van het gamma “Les Cosmétiques” van Carrefour. Deze werd door ondersteund door omvangrijke acties”, aldus Ruben Boas, Directeur van PCNData. Het aantal promoties voor eieren en melkproducten daalde met -7%. Zoetwaren waren de koplopers bij de verhoging van het aantal promoties: de subcategorieën chocola: +15%; snoepjes: +3%; enz.
De analyse laat ook zien dat de Belgische klant meer geïnteresseerd was in aanbiedingen van het type 3+1 gratis en dat ook het gebruik van bonnen opnieuw is toegenomen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?