Nielsen BASES, een divisie gespecialiseerd in innovaties, heeft zijn langverwachte lijst met de 25 meest baanbrekende innovaties (Top 25 Breakthrough Innovations) gepubliceerd. Dit bekende rapport geeft een overzicht van de meest opvallende innovaties binnen de FMCG-sector die recent succesvol gelanceerd werden op Europese markten, aldus de laatste studies van Nielsen.
Nielsen bekroond merken die hun uitzonderlijke capaciteiten bewezen hebben, niet alleen door marktaandelen te winnen en door groei te realiseren, maar ook door specifieke strategieën uit te werken volgens de soort innovatie. Maar wat maakt deze merken nu zo succesvol? Simpel: het feit dat ze luisteren naar de consument, ze onderzoeksgebieden verkennen, ze gebruikmaken van de verschillende mogelijkheden wat betreft het verpakkingsontwerp en ze de perfecte uitvoering realiseren in de winkel.
Verschillende soorten innovaties
De verschillende bekroonde successen gaan van gastronomische producten op korte termijn en producten die inspelen op de trend van gezonde voeding, tot producten voor een nichepubliek met hoge specifieke verwachtingen. Andere initiatieven dienden dan weer om het gamma van een bestaand merk uit te breiden of een eerder premium publiek aan te trekken enzovoort.
“Op de huidige FMCG-markt heerst er een grote druk op de marketingteams die unieke en onderscheidende producten moeten aanbieden aan consumenten”, verduidelijkt Smruti Kulkarni, Europe Leader, Machine Learning & Design Solutions, bij Nielsen. “Door de jaren heen zijn de behoeften en verwachtingen van de consumenten geëvolueerd door de opkomst van e-commerce, private labels en de blootstelling aan digitale platformen die gepersonaliseerde boodschappen uitsturen in naam van merken. Deze moordende concurrentie om de aandacht van de consument te trekken, maakt van productinnovaties een enorme uitdaging voor FMCG-bedrijven”.
Bij de ontwikkeling van de Top 25 van meest baanbrekende innovaties heeft Nielsen rekenen gehouden met het onderscheidende karakter, de relevantie en de duur van de bestudeerde producten...alsook met de manier waarop merken een vaste set aan strategieën gebruikt hebben om hun lancering te doen slagen. Smruti Kulkarni voegt er nog aan toe: “De geslaagde innovaties kunnen verschillende vormen aannemen: sommige kunnen baanbrekende innovaties zijn, terwijl andere werden gelanceerd om de concurrentie tegen te gaan of vanuit het idee om deel uit te maken van een nieuwe consumptietrend. Sommige van deze marken hebben de traditionele notie van succes in vraag gesteld en hebben vandaag ongelofelijke success stories in Europa op vlak van innovaties.”
Top 25
- Bon Pari Koshmariki, Nestlé, Rusland
- Buitoni La Sfoglia Rotonda Senza Glutine, Nestlé, Italië
- Buongrano Mulino Bianco, Barilla, Italië
- Cadbury Roundie, Mondelez, Verenigd-Koninkrijk
- Couches Lotus Baby, Essity, Frankrijk
- Danissimo Shake & Go, Danone, Rusland
- Diet Pepsi Wild Cherry, PepsiCo, Rusland
- Diplomatico Mantuano, Destilerias Unidas, Frankrijk
- Epica Protein Yogurt, Ehrmann, Rusland
- Felix Doubly Delicious Dry Cat Food, Nestlé Purina, Rusland
- Heineken 0.0, Heineken, Frankrijk
- Herta Le Bon Paris Conservation Sans Nitrite, Nestlé, Frankrijk
- Ichnusa Non Filtrata, Heineken Italia, Italië
- Judith Williams Cosmetics, Judith Williams, Duitsland
- Knoppers NussRiegel, Storck, Duitsland
- L’Or Classique, Jacobs Douwe Egberts, Verenigd Koninkrijk
- Ladron de Manzanas, Heineken, Spanje
- Lenor 3in1 Pods, P&G, Duitsland
- Lenor geïnspireerd door de natuur, P&G, Frankrijk
- M&M Bâtonnets, Mars Wrigley Confectionery, Frankrijk
- Magnat Champagne & Strawberry, Unilever, Rusland
- Maybelline Superstay Matte Ink, L’Oréal, Spanje
- Nature Valley Bars, General Mills, Verenigd Koninkrijk
- Oral B Répare Gencives et Email, P&G, Frankrijk
- Perwoll Care & Refresh, Henkel, Duitsland
- Purina Gourmet Gold Tortini, Nestlé Purina, Italië