Eén miljard euro omzet, 1 miljoen bezoekers per dag tijdens het eindejaar: de cijfers zijn straf, héél straf. Geen e-commercebedrijf is in Nederland en België zo’n succes als Bol.com. Wat is het geheim achter de winkel die de Belg leerde online winkelen?
Het zijn cijfers waarvan je even met de ogen gaat knipperen: een omzet van 1 miljard omzet, en dagelijks 1 miljoen bezoekers tijdens de voorlaatste week van het jaar. En daarbovenop meer dan 1.000 werknemers. Het mag duidelijk zijn: e-commercebedrijf Bol.com is in België en Nederland een succesverhaal als geen ander. Het is de winkel bij uitstek die de Belg online leerde shoppen. Nochtans begon het in 1999 eerder bescheiden, met 26 werknemers en een omzet van 10 miljoen euro. En amper één jaar later waren er al meteen huizenhoge problemen: de internetzeepbel barstte en Bol.com moest nieuwe geldschieters zien te vinden. Makkelijk was anders: internet en e-commerce leken niet de toekomst te hebben die velen voorspeld hadden. Veel investeerders haakten af en geloofden niet dat het met e-commerce ooit écht iets zou worden.
Maar Bol.com, vandaag onderdeel van het concern Ahold, bleef niet bij de pakken zitten en vond nieuwe geldschieters. Met resultaat: het haalde in 2003 een omzet van 35 miljoen euro, amper vijf jaar later was het een veelvoud: 224 miljoen euro. Nog eens acht jaar later, in 2016, haalde de online reus een omzet van 1 miljard euro. Bol.com rolde, kortom, als een pletwals door het Nederlandse en Belgische e-commercelandschap. Een succesverhaal waar velen met jaloezie naar keken. Veel Belgische retailers kregen het gevoel dat ze zich de kaas van het brood hadden laten eten. Terecht, misschien wel: van alle producten die consumenten vandaag kopen, gebeurt 10 procent via het internet. Een afzetmarkt die kan tellen en waar bovendien ook nog rek in zit, volgens Bol.com.
Wat het geheim is van Bol.com? Michael Schaeffer, voormalig marketingdirecteur en drijvende kracht van het bedrijf, komt het op 20 september uitleggen op een exclusieve sessie van The Digital Society die plaats vindt in Living Tomorrow. Een deel van het geheim verklapt hij hier al: het besef dat consumenten veeleisend zijn. Mensen willen niet alleen via hun telefoon en tablet kunnen bestellen, maar ook een snelle en gratis levering krijgen, van maximaal betaalgemak genieten en nog veel meer. Ze willen ook spullen waar ze niet tevreden over zijn gratis kunnen terug bezorgen. Het is een totaal andere mindset dan degene die tot nu toe bestond.