#3 Chocolademerk Meurisse, mosterdfabriek Bister en zeepfabriek Savonneries Bruxelloises hadden voorgoed uit de winkelrekken kunnen verdwijnen. Maar daar staken enkele jonge Belgische ondernemers een stokje voor. Ontdek in onze mini-serie hoe ze deze iconische merken nieuw leven inbliezen. Afsluiten doen we met Meurisse. 

De broer van Henry Van Vyve's grootvader was de laatste directeur van het beroemde chocolademerk Meurisse, dat in handen kwam van Lu, Danone, vervolgens Kraft Foods en tenslotte Mondelēz. In 2005 verdween het merk volledig uit de rekken. “Het idee om het merk nieuw leven in te blazen ontstond tijdens een familiediner”, verklaart Henry Van Vyve, zesde generatie van het merk dat in 1845 werd opgericht door Adolphe Meurisse. “In de familie is er altijd een zekere nostalgie geweest naar die tijd.” Na enkele onderhandelingen met Mondelēz namen Henry Van Vyve en zijn broer Clément het merk over met hun eigen vermogen en begonnen ze bijna van nul. Iedereen kent de naam Meurisse, maar in 2020 was er geen fabriek, geen klantenbestand en zelfs geen opslagruimte meer. Henry Van Vyve, die aanvankelijk gespecialiseerd was in digitale technologie, wilde het bedrijf vooral een nieuwe dynamiek geven. Hij ontwikkelde een website, een nieuwe verpakking en lanceerde een bio, fair trade en meer premium assortiment, dat kan gesitueerd worden tussen Côte d'Or en Marcolini.

Meurisse

“We zijn het avontuur begonnen door vorig jaar in september 20.000 tabletten te laten produceren via een chocoladepartner. Het idee was om online te verkopen en samenwerkingen  aan te gaan met hotels en restaurants. De 20.000 tabletten waren snel uitverkocht. In december werden er nog 20.000 geproduceerd en we hebben er zopas nog eens 80.000 laten maken.” De vernieuwende aanpak, gekoppeld aan het prestige dat het merk verworven heeft in de harten van de consumenten, heeft ook de aandacht getrokken van Färm en Delitraiteur, die besloten hebben om het merk aan te bieden in hun rekken. Ook Delhaize besliste om het sinds half maart 2021 te verkopen in heel België. “We waren wel van plan om ons ook op de retail te storten, maar dat ging sneller dan verwacht. We zitten nog steeds in de beginfase. Dit jaar willen we de distributie op nationaal niveau uitrollen, in het netwerk van delicatessenwinkels, biowinkels en de horeca. In 2022 willen we een of twee flagship stores openen en willen we inzetten op export. Van zodra de verkoop gestabiliseerd is, zullen we waarschijnlijk ook onze eigen productie-eenheid ontwikkelen.”

Bister

Benieuwd naar het vorige artikel uit onze mini-serie?

Klik hier!
Bister

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de maart editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine