- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De duurzame drogisterij La Ressource schakelt een versnelling hoger: het opent een derde winkel in Brussel, in samenwerking met The Barn, een webshop en een lab waar het publiek kan leren hoe ze hun eigen cosmetica- en schoonmaakproducten kunnen maken.
De coöperatie La Ressource is een drogisterij die in mei 2020 het levenslicht zag. Oprichters Candice Enderlé, Nastassia Godeaux en Alexandre Plaideau deelden dezelfde visie: een project realiseren dat gericht is op een gezonde, lokale en zero waste consumptie. Dit heeft geleid tot de oprichting van een duurzame en gemeenschappelijke drogisterij. La Ressource had al winkels in Etterbeek en Jette, maar nu opent het ook een webshop en een derde winkel in Ukkel, die wordt uitgebaat in samenwerking met The Barn Bio Market. De twee ketens delen gemeenschappelijke waarden en leggen de nadruk op bulk en lokale onafhankelijke producenten.
"La Ressource en The Barn, het is een mooi verhaal van samenwerking, vertrouwen en liefde voor de natuur dat leidt tot mooie projecten”, zegt Nastassia Godeaux. "Het oude model van ongecontroleerde consumptie zonder veel bewustzijn heeft zijn grenzen bereikt", voegt Alexandre Plaideau, mede-oprichter, eraan toe. “Wij voelen een nieuw model opkomen: mensen die weigeren verpakkingen en synthetische producten te gebruiken en producten van de andere kant van de planeet te kopen. We hebben La Ressource in het leven geroepen om deze nieuwe aanpak zo goed mogelijk te ondersteunen, en vooral om de producten die we zelf moeilijk konden vinden samen te brengen in een winkel en een gemeenschappelijk lab aan te bieden".
Bij La Ressource vinden klanten in de eerste plaats cosmetica- en reinigingsproducten in bulk en een assortiment accessoires. Maar sinds 8 december beschikt elke winkel ook over een gedeeld lab waar mensen kunnen leren hoe ze hun eigen producten kunnen maken, met de hulp van experts. Consumenten kunnen online een opleiding van een halfuur in het lab reserveren, waar ze gebruik kunnen maken van recepten, ingrediënten, het materiaal en het lab zelf, en niet te vergeten de hulp bij het maken van hun eigen producten zoals deodorant, vochtinbrengende crème, waspoeder, enzovoort. Dit alles tegen een zeer democratische prijs: 12 euro per sessie voor schoonmaakmiddelen, 15 euro voor cosmetica.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?