- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Bijna dertig procent van de retailers heeft vandaag nog geen webshop. Het merendeel van de winkelketens gaat een onzekere toekomst tegemoet. Slechts enkele retailers zijn echt toekomstbestendig. Dat blijkt uit een onderzoek van Q&A Research&Consultancy.
Er zijn drie belangrijke factoren om te bepalen of een retailer toekomstbestendig is. In de eerste plaats moet een winkel onderscheidend zijn, daarnaast moet hij het vermogen hebben om veel traffic te genereren en over een goed online profiel beschikken. ICI PARIS XL, Colruyt, Decathlon, Standaard Boekhandel, Yves Rocher, Delhaize, Aveve, Hans Anders, IKEA en Tom & Co voldoen aan bovenstaande criteria en kunnen volgens de studie van Q&A Research &Consultancy met een gerust hart de toekomst tegemoet treden. Maar zij zijn eerder een uitzondering op de regel. Slechts een aantal retailers is namelijk echt toekomstbestendig.
Slechts dertien procent van de retailers is in staat hun klanten echt blij te maken, terwijl dit de hoofddoelstelling zou moeten zijn van elke winkelketen. Proxy Delhaize en Telenet slagen hier het minst goed in, terwijl IKEA, ICI PARIS XL en Rituals uitblinken op dit vlak.
Veel retailers hebben te kampen met te weinig loyale klanten. Voor maar liefst 65 procent van de retailers is het onwaarschijnlijk dat hun klanten de eerstvolgende aankoop weer bij hen doen. Vooral Eldi, Leen Bakker en WE slagen er maar niet in een trouw klantenbestand op te bouwen.
Volgens de studie heeft dertig procent van de retailers in ons land nog geen webshop. Zo kan je nog steeds geen online aankopen doen bij onder andere Ikea, Action, Aveve, Lidl, Pimkie, Wibra, Tom&CO en Intratuin. Hoewel dit voor sommige retailers een logische beslissing is, omdat dit niet bij hun verdienmodel past, is een webshop essentieel voor omzetbehoud. Zowat de helft van de retailers biedt dan weer wel de mogelijkheid om online bestellingen af te halen in de winkels. Bij dertien procent kan de klant kiezen voor next day delivery.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?