Christophe Sancy
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Christophe Sancy
#⑦ Vanaf 24 februari kan u twee weken lang elke dag een verslag vinden van #euroshop2020. We gingen langs bij de talloze stands van een van de grootste salons gewijd aan innovatie in de retailsector, die elke drie jaar plaats vindt in Düsseldorf, Duitsland.
Supermarkten blijven een plaats met grote beperkingen.De apparatuur en het meubilair moeten vooral functioneel zijn. Al proberen winkels in een ietwat harde wereld ook meer menselijk te zijn, in te spelen op trends en op waarden als natuurlijkheid, bio en lokale producten, en een gulden middenweg te vinden tussen commerciële efficiëntie en een geslaagde winkelbeleving door klanten op bijna dezelfde manier als bij hun thuis te ontvangen. En dat is een aspect dat verschillende stands op EuroShop maar al te graag naar voren brachten. Zo zagen we verschillende innovaties die gemaakt zijn van natuurlijke materialen, of die deze op zijn minst imiteren.
Hoewel glas of inox nog steeds sterk aanwezig zijn bij technische apparatuur, worden ze nu bedekt met warmere materialen. Dat is natuurlijk erg bijzonder in de koelsector. Carrier pakte hiermee uit bij zijn Areor-meubels. Hout is echter niet het enige chique materiaal, zo lanceerde de fabrikant ook meubels die bekleed zijn met een imitatie van witte tegels van het “metro”-type. Een decoratietrend die nu zeer aanwezig is in veel Europese supermarktconcepten met verse voeding.
Bent u benieuwd naar de andere innovaties die we ontdekten op EuroShop 2020?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?