HelloFresh
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
HelloFresh
Maaltijdboxbezorger HelloFresh zag zijn omzet in het eerste kwartaal van 2023 stijgen met 5,3% en overschreed zo de kaap van 2 miljard euro. Al verloor het bedrijf wel klanten. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het zopas publiceerde.
HelloFresh blijft het goed doen. Na sterke cijfers in 2022, zette de maaltijdboxbezorger het jaar goed in met een recordomzet. In het eerste kwartaal bedroeg die 2,02 miljard euro, ofwel een stijging van 5,3% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Het aangepaste EBITDA daalde van 99,3 miljoen euro in het eerste trimester vorig jaar naar 66,1 miljoen euro in dezelfde periode dit jaar. Hoewel de winst daalt, scoorde het bedrijf beter dan de 47,5 miljoen die analisten verwacht hadden.
Verder steeg het gemiddelde bestelbedrag met 8,9% tot 61,2 euro. De gemiddelde kwartaalbestelling per klant bleef voor de HelloFresh Group stabiel op 4,0. Dat is volgens het bedrijf te danken aan "voortdurende verbeteringen van het product, zoals een groter assortiment, meer opties om individuele ingrediënten te wisselen en meer flexibiliteit in bezorgslots en cut-off tijden". Opvallend: in het eerste trimester van 2023 was er wel een terugval in het aantal actieve klanten: -4,8% ten opzichte van Q1 2022. De terugval wijt het bedrijf aan het feit dat er vorig jaar nog steeds coronamaatregelen golden die een positieve impact had op het aantal actieve klanten.
"Dankzij onze sterke diversificatie over geografische gebieden, merken en bedrijfsmodellen zijn we erin geslaagd een volatiel macro-economisch klimaat te doorstaan en ons sterke en winstgevende groeipad tot in 2023 voort te zetten”, reageert Dominik Richter, CEO en medeoprichter van HelloFresh. “Onze belangrijkste focus is nu om onze klantenpropositie verder uit te breiden en onze klanten een nog betere ervaring en nog meer maaltijdoplossingen te bieden waaruit ze kunnen kiezen. Ik ben ervan overtuigd dat dit de winstgevendheid van onze maaltijdkitactiviteiten verder zal stimuleren.” Wat 2023 betreft bevestigt HelloFresh zijn eerdere vooruitzichten. Zo zou de omzetgroei met 2 à 10% groeien en zou het aangepaste EBITDA voor de HelloFresh Group eindigen tussen 460 en 540 miljoen euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?