- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
“Hoera voor de folder!” is de expliciete naam van een congres dat onze confraters RetailTrends Media en CuriousYou eind februari organiseerden in Nederland. Een congres dat volledig gewijd is aan de allerbelangrijkste communicatietool van onze distributeurs. Dit liet ons uiteraard niet onberoerd. Vooral omdat we de gelegenheid kregen om de cijfers van de NOM Foldermonitor in te kijken. NOM staat voor Nationaal Onderzoek Multimedia en speelt in Nederland de rol van de Belgische CIM. We leerden meteen dat elke Nederlander per week zomaar eens 17 minuten besteedt aan het lezen van de folders die in zijn bus terechtkomen.
In totaal lezen 12,7 miljoen van onze Noorderburen folders. De overgrote meerderheid (11,3 miljoen) verkiest een papieren versie boven een digitaal exemplaar. Meer dan de helft geeft toe dat ze hun folder zouden missen als hij niet meer verdeeld werd. De folders worden ook echt gelezen en niet zomaar vluchtig ingekeken en daarna in de vuilnisbak gegooid, legt de NOM uit. Wel integendeel. 82% schiet in actie na het lezen van de folder en meer dan de helft geeft aan regelmatig een product aan te kopen omdat ze het in de folder gezien hebben. Hoewel de grote kracht dus duidelijk in papier blijft zitten, raadplegen vandaag bijna 4 miljoen Nederlanders ook de digitale versie. Dit zie je vooral in de doelgroep 20-49. Daarmee is de titel van het congres bevestigd en we kunnen de retailers dan ook alleen maar aanmoedigen om een groot vertrouwen te blijven scheppen in dit medium dat zo goed aansluit bij hun doelstellingen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?