Eindelijk is het officieel: IKEA lanceert zijn Belgische webshop. Vanaf nu kunnen Belgen ook online shoppen en hun bestelling thuis laten leveren. Dat maakte de meubelgigant vandaag bekend.
Het was al eerder bekend dat er een Belgische webshop zat aan te komen, maar vandaag is het eindelijk zover. IKEA België lanceert haar eigen webshop. Op die manier kunnen alle Belgen vanaf nu ook vanuit hun zetel hun favoriete IKEA-producten bestellen en thuis laten leveren.
Ikea maakt handig gebruik van de komst van de nieuwe webshop om ook zijn eigen site aan to passen. Klanten vinden er heel wat inspiratie en kunnen de site bovendien ook handig raadplegen via hun smartphones en tablets. “Via IKEA.be kan je niet minder dan 7500 producten bestellen, voor elke kamer van je (t)huis, het grootste aanbod wooninrichting op de Belgische markt”, meldt het bedrijf.
Beste van twee werelden
“De webshop vormt de digitale uitbreiding van de IKEA woonwarenhuizen, die het hart van de klantenervaring blijven. De wereld evolueert en onze klanten ook. Om nog beter aan hun noden te voldoen en er altijd en overal voor hen te zijn, voegen we vandaag de webshop toe aan ons aanbod. Zo combineren we het beste van twee werelden”, licht Catherine Bendayan, CEO van IKEA België, toe.
Voorheen was het al mogelijk om via de “Click & Collect”-dienst online bestellingen af te halen in een IKEA woonwarenhuis of één van de 17 afhaalpunten. Daarnaast konden klanten via de “Pick & Delivery”-dienst hun aankopen in de winkel afrekenen en thuis laten leveren. “Het “cash & carry” concept, waarbij je jouw aankopen in het woonwarenhuis zelf meeneemt naar huis, is en blijft de basis van de IKEA shopervaring”, aldus de meubelgigant.
40 miljoen online bezoekers
IKEA België merkt een verandering in de noden en het shopgedrag van haar klanten. De webshop is dan ook de volgende logische stap, klinkt het. “In 2017 mochten wij naast de 15 miljoen bezoekers aan onze woonwarenhuizen ook meer dan 40 miljoen bezoekers op onze IKEA website verwelkomen, een aantal dat de afgelopen jaren exponentieel groeide. We willen hen de kans geven om voortaan bij IKEA te shoppen waar en wanneer zij willen”, verduidelijkt Zita De Coninck, kersverse Web & E-commerce Manager bij IKEA België.
Al meer dan 120 extra jobs
Om de activiteiten voor haar webshop te ondersteunen, wierf IKEA België al meer dan 120 extra medewerkers aan. Dat vooral om het Customer Support Center, de logistieke teams in het distributiecentrum van Winterslag en het centrale e-commerce team te ondersteunen.
Winterslag als logistieke draaischijf
Grote producten, zoals een keuken of sofa, of grotere bestellingen worden doorgaans vanuit het IKEA distributiecentrum in Winterslag bij Genk per vrachtwagen geleverd door het Belgische VPD. Bestellingen met kleinere producten (parcel) zoals nachttafeltjes, kaarsen, lampen of kussens worden verwerkt in het IKEA distributiecentrum in Dortmund en geleverd via het distributienetwerk van PostNL.
De levertijd van een bestelling varieert per product tussen 2 en 6 dagen en is meteen zichtbaar in het digitale winkelkarretje. De verzendkosten bedragen tussen € 4,99 (voor bestellingen van minder dan 5 kg) en € 229,00 (voor bestellingen van meer dan 500 kg), afhankelijk van het gewicht van de bestelling.