Betaald werken in een 100% virtuele winkel vanuit je eigen huis, met behulp van een login en je avatar op Roblox, dat is het verrassende nieuwe initiatief, 'The Co-worker Game' genaamd, dat deze week door Ikea UK en Ierland is onthuld. Het bedrijf heeft onthuld dat er 10 betaalde functies voor het grijpen liggen in de 100% virtuele winkel.

Vanaf nu kunnen spelers van Roblox, een virtuele wereld waar avatars allerlei ervaringen kunnen creëren en delen, overstappen naar een nieuwe metaverse die het virtuele leven combineert ... met werk. Deze verbazingwekkende en tot nu toe zeldzame combinatie wordt binnenkort mogelijk in het virtuele universum “The Co-worker Game”, dat op 24 juni van start gaat. Vanaf dat moment kunnen gamers die ouder zijn dan 18 en in het Verenigd Koninkrijk of Ierland wonen na een succesvolle sollicitatie in een virtuele Ikea-winkel werken. Ikea werft 10 nieuwe werknemers, en dus 10 avatars, voor betaalde functies in haar 100% virtuele winkel. Succesvolle sollicitanten krijgen £13,15 per uur, of €14,80 per uur, wat vergelijkbaar is met Ikea's uurloon voor een werknemer in Londen. “Als werkgever van de Living Wage Foundation is ons salaris afgestemd op het feitelijke salaris van de Foundation”, aldus het bedrijf. Sollicitatiegesprekken voor de functies worden ook online gevoerd, op basis van een vragenlijst en een bijgewerkt cv. “Succesvolle kandidaten kunnen hun vaardigheden gebruiken, klanten helpen en promotie maken naar andere afdelingen, net als in de echte wereld.” Elke succesvolle kandidaat krijgt het Ikea Co-Worker uurtarief betaald voor de tijd die hij aan het spel heeft besteed. Het nieuwe project van Ikea maakt deel uit van het initiatief 'andere loopbanen', dat een nieuwe generatie werknemers wil aantrekken. Inschrijven kan tot zondag 16 juni.

Een nieuw tijdperk van games?

De introductie van 100% virtueel werk dat rechtstreeks op het gameplatform wordt uitgevoerd, zou het begin kunnen betekenen van een nieuw tijdperk waarin gamers gamen niet langer hoeven te koppelen aan een platform zoals twitch of zelfs youtube om betaald te worden. Tot nu toe, en ondanks de monetarisering van gamestreaming, is deze activiteit erin geslaagd om zijn belangrijkste doelstellingen te behouden, namelijk entertainment en het plezier van het spelen. De razendsnelle opkomst van gamestreaming heeft het mogelijk gemaakt om een verband te leggen tussen de beloning van gamers en het spel zelf. Dit gebeurt via het fysieke kanaal en door de betrokkenheid van streamergemeenschappen, die hun gamesessies delen via geluid en video in de hoop views te genereren om betaald te krijgen. Hier is de beloning direct gekoppeld aan interesse in het spel en/of de streamer, in tegenstelling tot de nieuwe wereld van Ikea waar de beloning 100% gekoppeld is aan werk in de virtuele wereld en geen inzet in de 'echte' wereld vereist.