- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#3 Naast de grote internationale producenten van reinigingsproducten en wasmiddelen zoals Henkel en Procter & Gamble ontwikkelen kleine Belgische bedrijven een lokaal gamma van de “nieuwe generatie”. Ontdek ze in onze mini-serie. Afsluiten doen we met Riem.
Riem, gevestigd in Ligny (Sombreffe), hoeft zich niet meer per se te bewijzen. Het bedrijf is al een gevestigde waarde in de Belgische retail, met bestsellers zoals Ti-Tox Total spuitbussen, Pre-Wash ontvlekker vóór het wassen of de waterdichtmaker voor alle stoffen en leder. Het bedrijf met 24 werknemers (5,5 miljoen euro omzet) bestaat al sinds 1963 en heeft vooral na de overname in 2018 door ondernemer Nicolas Manise een nieuw elan gekregen. “We willen het assortiment behouden, innoveren met nieuwe producten en onze marketing die tot nu toe enigszins verwaarloosd was, nieuw leven inblazen”, vertelt Nicolas Manise. “We hebben onlangs Oxy-Wash vlekverwijderaar poeder gelanceerd. In dit segment concurreren wij rechtstreeks met Vanish, de onbetwiste leider. We zijn al beschikbaar bij de meeste grote winkelketens, maar je moet uitblinken om te kunnen bestaan. Wij hebben goede troeven: ons product is doeltreffend, het is goedkoper dan Vanish en het is duurzaam. Wij hebben gekozen voor een kartonnen verpakking, wat ecologischer is. Bovendien wordt ons product in België gemaakt.” Al moet het Belgische aspect in de wereld van de reinigingsmiddelen volgens Nicolas Manise niet noodzakelijk primeren op andere voordelen van een product. “Ik denk dat de consument eerst en vooral zal kiezen voor een product dat doeltreffend en niet te duur is. Het Belgische en duurzame aspect komt volgens mij op de tweede plaats.” Maar hoe kunnen kleine Belgisch bedrijven blijven bestaan in een domein dat gedomineerd wordt door de grote spelers? “Het is niet mogelijk om op hetzelfde terrein te spelen als Henkel, P&G of SC Johnson. Als kmo hebben wij ervoor gekozen geen radio- of TV-campagnes te voeren. Dit past niet in het budget van een kmo. Wij voeren enkel reclame in de winkel. Zo ontwikkelen we activeringscampagnes met shelf stoppers, folders en displays.”
Dit artikel komt uit de juni editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?