- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Winkelketen Kruidvat stopt volledig met de verkoop van sigaretten. In alle filialen in België en Nederland wordt de verkoop in de komende twee jaar helemaal afgebouwd. De keten wil zich als een gezond merk profileren.
Kruidvat slaat als eerste grote retailer in Europa tabak in de ban. Het management vindt dat de verkoop van sigaretten en tabak niet meer past in het imago van de winkel, die in België 250 filialen heeft. “We kunnen het eigenlijk gewoon niet meer maken”, zegt ceo Gerard van Breen van A.S. Watson Health & Beauty Benelux, het moederbedrijf van Kruidvat, in de Nederlandse krant AD. “Gezondheid neemt een steeds belangrijkere plaats in onze winkels in. Tabak past daar gewoon niet bij.”
De sigarettenverkoop is allesbehalve het belangrijkste product dat Kruidvat aanbiedt, maar rookwaar maakt wel enkele procenten uit van de jaaromzet. De afbraak van de verkoop van tabaksproducten zal in fases verlopen. Tegen eind dit jaar zullen sigaretten niet meer te koop zijn in twee derde van alle filialen. In de loop van 2019 zal in geen enkel filiaal van Kruidvat nog een sigaret te vinden zijn. Hoeveel de stopzetting Kruidvat zal kosten, is niet bekend.
De Stichting Tegen Kanker juicht de beslissing toe. Volgens haar is de beslissing symbolisch van zeer groot belang. De strijd tegen de sigaret gaat volgens de organisatie een nieuw tijdperk in. Ze hoopt dat andere supermarkten het voorbeeld van Kruidvat volgen, maar voorlopig lijkt het daar niet op.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?