Lotus Bakeries
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lotus Bakeries
Lotus Bakeries zet zijn mooie resultaten van vorig jaar verder tijdens het eerste semester van 2022. Niet alleen stegen de winst en de omzet, ook het aantal verkochte koekjes nam toe. Het bedrijf wil zijn investeringsprogramma bovendien versnellen en uitbreiden.
Mooie cijfers voor Lotus Bakeries in de eerste 6 maanden van dit jaar. De omzet van de groep steeg met maar liefst 14,1% naar 416,8 miljoen euro. Dat is onder meer te danken aan de recente prijsstijgingen en het toegenomen aantal verkochte koekjes. Zo groeiden de volumes met 6,1%, ondanks de moeilijke marktomstandigheden door de hoge inflatie en de vertraagde economische groei. Binnen de groep zijn vooral Lotus Biscoff en Lotus Natural Foods (bekend van merken als Bear, Kiddylicious,…) de drijvende krachten achter de groei. Hun omzet nam respectievelijk met 17 en 30% toe. Dat het goed gaat bij Biscoff werd onlangs trouwens nog maar duidelijk toen het speculoosmerk bekendmaakte dat het in Thailand een fabriek zal openen. De eerste koekjes zouden er tegen 2026 van de band moeten rollen. Bij de ‘local heroes’ in de thuismarkten België, Frankrijk, Zweden en Nederland was het verhaal wat genuanceerder. Zo bleven de verkopen in de eerste drie markten positief evolueren, terwijl onze Noorderburen hun groei van de ontbijtkoekmerken Peijnenburg en Snelle Jelle zagen afnemen onder invloed van de doorgevoerde prijsverhogingen. Verder steeg de recurrente brutobedrijfswinst (REBITDA) met 5,2 miljoen euro tot 82,5 miljoen euro. De nettowinst nam dan weer met 3,3 miljoen euro toe tot 51,1 miljoen euro.
Volgens Lotus Bakeries groep bevestigen deze mooie resultaten dat de groep zijn veerkracht en standvastigheid heeft behouden ondanks de moeilijke marktomstandigheden. “De strategische fundamenten van ons bedrijf bijven intact ondanks de globale uitdagingen die er zijn op de kortere termijn. Ze stellen ons in staat om de vooropgezette en uitzonderlijke groeiambities voor Lotus Biscoff en Lotus Natural Foods in de komende jaren te realiseren. Het eerste semester levert daar nogmaals het bewijs voor”, reageert CEO Jan Boone enthousiast. “Het is wel van cruciaal belang dat de dringende en noodzakelijke capaciteitsuitbreidingen voor Biscoff in zowel België als de VS tegen eind 2022 allemaal binnen de afgesproken budgetten operationeel zijn. En dit ondanks de globale bevoorradingsproblemen en stijgende kosten. Op die manier kan de verdere groei in 2023 opnieuw gegarandeerd worden.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?